REISVERSLAG ALGARVE 2021

Verslag van een wandelreis in de Algarve, deel 1

Alle foto's in dit reisverslag zijn te vergroten door op de foto te klikken

vrijdag 5 november 2021: Lagos

Al om half vijf verlaat ik het CitizenM hotel waar ik heb overnacht want de vlucht van Schiphol naar Faro vertrekt al om half zeven. We zijn de eerste vlucht van de dag! De vlucht gaat voorspoedig en in Faro staan we ook al snel weer buiten het vliegveld. Daar zie ik de andere 15 reisgenoten en daar wacht een bus op ons. We maken nu een busrit van een kleine anderhalf uur naar Lagos. Lagos is een levendig stadje in de Algarve van ongeveer 19000 inwoners aan de kust dat vooral bekend is als badplaats en vanwege spectaculaire rotsformaties. We overnachten de hele week in Lagos in Costa d'Oiro Ambiance Villageeven buiten het centrum. Hotel Costa d'Oiro is eigenlijk een verzameling villa's met in elke villa een aantal kamers. We hebben als Djoser-groep onze eigen villa met terras en zwembad. Voor wie het wil, is het ontbijtbuffet nog opengehouden. Ik sla dat over en ga met reisgenoot Louis wat lopen in de omgeving van het hotel. Vlakbij het hotel ligt een strand, helemaal omgeven door rotsen en alleen met steile trappen te bereiken. Om twaalf uur ga ik met een deel van de groep en met reisbegeleider Wim op stap richting van het centrum van Lagos.
onshotel_small.jpg lagossecretbeach_small.jpg lagossecretbeach2_small.jpg centrumlagos_small.jpg marinadelagos_small.jpg
We maken een korte rondwandeling door het stadje. Nu in november is Lagos redelijk rustig, maar gezien het aantal restaurants en winkels zal dat in het hoogseizoen wel anders zijn. Toch is het een sfeervol en kleurrijk centrum. Lagos heeft een grote jachthaven met meer dan 400 aanlegplaatsen. Via een mooie hangbrug lopen we hier langs, passeren het station en lopen dan een heel eind langs en over een breed en goudgeel zandstrand. Onderweg stoppen we bij een restaurantje en vanaf station Meia Praja lopen we via een andere weg terug naar Lagos, waarna ik de stad nog wat verder bekijk. In de avond eten we met de groep bij Restaurante Onda Norte met heel vriendelijke bediening, gezelligheid en lekker eten. Ik ga voor vis (dorade) want ik ben tenslotte in Portugal!
marinadelagos2_small.jpg praiadesaoroque_small.jpg centrumlagos2_small.jpg pracaluisdecamoes_small.jpg centrumlagos3_small.jpg

zaterdag 6 november 2021: Ponta da Piedade

Na een goed ontbijt staan we om negen uur klaar voor de eerste wandeling. Het is prachtig wandelweer. We lopen eerst in een half uur naar de Farol de Ponta de Piedade. Deze vuurtoren staat op een punt van het stuk kuststrook waar Lagos het meest bekend om staat: de Ponta da Piedade. Het is hier een ruige kust met bizarre zandstenen rotsformaties waarin het water grotten en bruggen heeft uitgesleten. Samen met het blauwe water en gele stranden levert mooie plaatjes op. Bij de vuurtoren kun je via steile trappen met 180 treden afdalen tot het oceaanniveau. Vanaf de vuurtoren maken we een schitterende wandeling langs de kust met heel veel mooie uitzichtpunten. Bij een terras bij de Praia de Porto Mos stoppen we voor koffie en natuurlijk een pastel de nata.
pontadapiedadelagos_small.jpg pontadapiedadelagos2_small.jpg pontadapiedadelagos3_small.jpg pontadapiedadelagos4_small.jpg pontadapiedadelagos5_small.jpg
Van Praia de Porto Mos lopen we verder over de rotsen met af en toe een klimmetje en aan het eind een flinke afdaling richting het plaatsje Praia da Luz. Praia da Luz is een badplaatsje dat bij de gemeente Lagos hoort. In dit dorpje eet ik op een leuk terrasje met uitzicht op het strand. Vanaf Porta Luz zal onze bus ons oppikken later in de middag, dus we kunnen nog wat langs het strand wandelen of de tijd in het dorpje doorbrengen. Ik kies er met reisgenoten Arjan en Wim voor om dezelfde weg terug te lopen naar Lagos. Redenen genoeg: Het is prachtig weer, de wandeling was zo enorm mooi en het is lekker nog wat kilometers te maken.
praiadeportomos_small.jpg praiadeportomos2_small.jpg praiadeportomos3_small.jpg praiadeportomos4_small.jpg praiadaluz_small.jpg
Ook de terugweg is weer heel mooi en toch weer anders, omdat de zon nu heel anders staat en alles anders belicht. Om die reden stoppen we ook nog eens bij de grotten van Ponta da Piedade, waar het water nu ook veel lager staat. Het is er levendig: het gebied rond de vuurtoren blijkt een populaire plaats voor de lokale bevolking om de zaterdagmiddag door te brengen. Bij terugkomst is er voordat we Portugese tapas gaan eten bij Repolho nog tijd over voor het terras bij het hotel en voor een bezoek met vier reisgenoten aan Bar O Amigo voor wat Portugees bier.
praiadaluz2_small.jpg praiadaluz3_small.jpg praiadeportomos5_small.jpg pontadapiedadelagos6_small.jpg pontadapiedadelagos7_small.jpg
pontadapiedadelagos8_small.jpg pontadapiedade_small.jpg pontadapiedade2_small.jpg

zondag 7 november 2021: Percurso dos Sete Vales Suspensos

Vandaag vertrekken we om 9 uur met bus naar het 16e-eeuwse kapelletje Senhora da Rocha op een uitstekende rots aan de oceaankust. Hier beginnen we aan een wandeling van ongeveer 12 km langs de klifrand richting het westen die later zal overgaan in wat wel de mooiste wandeling van de Algarve wordt genoemd: de Percurso dos Sete Vales Suspensos. Het deel ervoor is echter ook geweldig mooi, misschien zelfs wel mooier. We wandelen over de klifrand langs diverse rotsen, kliffen, baaien, zinkgaten en kleine strandjes.
praiadenossasenhoradarocha_small.jpg praianova_small.jpg praiadobarranco_small.jpg praiadopontal_small.jpg praiadamorena_small.jpg
Erosie heeft van de zandstenen rotsen soms mooie structuren gemaakt. De rotsen hebben soms bijnamen, zoals de "yellow submarine" voor een zandstenen rots die inderdaad aan een onderzeeëer doet denken. Onder ons bevinden zich ook grotten, die we meestal niet zien, maar soms krijgen we een doorkijkje bij een enorm zinkgat, een gat in de rotsen waaronder het water te zien zoals bij Albandeira. Hier zien we ook een mooie boog van rotsen in een baai. Bij het mooie Praia de Marinha strand, waar de echte Percurso dos Sete Vales Suspensos begint, stoppen we om wat te drinken (vers sap)
percursodossetevalessuspensos_small.jpg algardaalbandeira_small.jpg arcodealbandeira_small.jpg algardaalbandeira2_small.jpg praiadamalhadadobaraco_small.jpg
Het is aan het begin van de Percurso dos Sete Vales Suspensos ook gelijk drukker. Ook hier lopen we over de rotsen en klifranden, langs zinkgaten, en zien we nog meer mooie rotsformaties in het water met zijn mooie blauwgroene kleur. Bij Praia de Benagil bij het dorpje Benagil stoppen we voor een lunch. Daarna wordt de wandeling even wat steiler maar gaat weer omlaag bij Praia do Carvalho. We passeren de vuurtoren Farol de Alfanzina. Bij Praia do Vale de Centeanes bij het dorpje Carvoeiro splitst de groep zich. Een deel gaat hier eerst zwemmen en komt later verder, ik loop met het andere deel mee naar het centrale plein, Largo da Praia de Carvoeiro, om wat te drinken. Hier haalt de bus ons rond half vijf op om ons naar Lagos terug te brengen. 's Avonds heeft Wim een mooi adres om te gaan eten: bij Casa do Ze. Een oud vrouwtje deelt hier met veel humor en lachen de lakens uit en het wordt een heel gezellig diner.
praiadamalhadadobaraco2_small.jpg percursodossetevalessuspensos2_small.jpg praiadamesquita_small.jpg percursodossetevalessuspensos3_small.jpg praiadocaoraivoso_small.jpg