REISVERSLAG ALGARVE 2021

Verslag van een wandelreis in de Algarve, deel 3

woensdag 10 november 2021: Serra de Monchique

Vandaag blijven we niet langs de kust maar we rijden met de bus het binnenland naar het letterlijke hoogtepunt van de vakantie, de Serra de Monchique. Dit is een bergketen in een bebost natuurgebied dat bekend staat om zijn flora en fauna en ook wel de "tuin van de Algarve" wordt genoemd. Het is ongeveer een uur rijden met de bus naar het hoogste punt van de Algarve, de top van de Foia op 902 meter. Je hebt hier al een mooi uitzicht over de omgeving en tijdens de afdaling naar Monchique nog meer. We zullen eerst afdalen naar het plaatsje Monchique, daar lunchen en wie het wil (=hele groep) kan dan verder wandelen naar Caldas de Monchique.
miradourodafoia_small.jpg serrademonchique_small.jpg serrademonchique2_small.jpg serrademonchique3_small.jpg serrademonchique4_small.jpg
Een deel van de wandeling gaat door eucalyptus bossen, dennenbossen, mimosa's en meer. Ook zien we veel kurkeiken, waar vaak de bast kortere of langere tijd geleden afgehaald is voor de productie van kurk. Veel meer dan de rest van de week zien we vogels, allerlei soorten vegetatie. Rond het middaguur zijn we in Monchique waar we ons spreiden over de restaurantjes rond een plein om wat te eten. Monchique (ongeveer 6000 inwoners) dat ligt in een dal tussen de pieken Foia en Picota, lijkt een gezellig dorpje te zijn.
serrademonchique5_small.jpg serrademonchique6_small.jpg kurkbos2_small.jpg kurkbos_small.jpg monchique_small.jpg
monchique2_small.jpg monchique3_small.jpg eucalyptus_small.jpg serrademonchique7_small.jpg serrademonchique8_small.jpg
Na de lunch wandelen we verder. Het pad wordt nu wat pittiger, maar de beloning is ernaar. Wat een leuke en mooie wandeling! We zien veel soorten vegetatie: eucalyptus, bamboe, mediterrane planten en veel olijven zo in het bos. Wat bij ons kamerplanten zijn, lijkt hier soms in het wild te groeien en de bloemist in onze groep wordt helemaal enthousiast. Ondanks het late moment in het jaar zien we nog redelijk wat bloemen. Zelfs een slangetje zien we. We krijgen mooie uitzichten op een soort van heuvellandschap. Om ongeveer 4 uur komen we bij Caldas de Monchique waar de bus op ons staat te wachten.
serrademonchique9_small.jpg olijven_small.jpg mimosa_small.jpg slangetje_small.jpg serrademonchique10_small.jpg
serrademonchique11_small.jpg serrademonchique12_small.jpg serrademonchique13_small.jpg

donderdag 11 november 2021: Costa Vicentina

De laatste wandeling van deze te korte wandelreis gaat naar een andere kust van Portugal, de westkust. Met de bus rijden we naar het plaatsje Carrapateira, een rustig dorpje dat vooral bekend is onder surfers. Vanuit Carrapateira zullen we een rondwandeling maken die ons langs de twee bekendste stranden van Carrapateira brengt, het surfstrand Praia do Amado en het enorme strand Praia da Bordeira. Daartussen ligt een prachtig ruig kustgebied, onderdeel van de Costa Vicentina, de beschermde kustlijn genoemd naar de Heilige Vicentius. Deze behoort bij het 'Parque Natural do Sudoeste Alentejana e Costa Vicentina', een langste strook kustgebied aan de zuidwestkust.
carrapateira_small.jpg carrapateira2_small.jpg carrapateira3_small.jpg praiadoamado_small.jpg costavicentina_small.jpg
Over een zandweg komen we bij Praia do Amado waar we een koffiestop hebben en tijd hebben om te kijken naar de surfers die hier oefenen met de redelijk flinke golven. De Atlantische oceaan is hier opvallend onstuimiger dan bij de andere stranden waar we geweest zijn. Na de stop wordt de wandeling echt bijzonder mooi, met kliffen waar de oceaan tegenaan beukt, mooie begroeide rotsen. Dit gebied is een natuurpark zodat hier geen hotels en resorts aan de kust gebouwd worden en dus bevinden we ons in een mooi stukje bijna ongerepte natuur waar wandelingen zijn uitgezet en vlonders zijn aangelegd naar de mooiste uitzichtpunten.
costavicentina2_small.jpg costavicentina3_small.jpg costavicentina4_small.jpg costavicentina5_small.jpg costavicentina6_small.jpg
Het deel van de wandeling dat langs de kust gaat eindig bij Praia da Bordeira. Dit is een lang strand met een mooie golfslag, een van de breedste stranden van de Algarve. Over het strand stroomt een beek die een soort lagune vormt. Daarnaast liggen duinen. Je blijft hier fotograferen, maar toch moeten we verder. Via de andere kant van Carrapateira komen we uiteindelijk weer uit bij ons beginpunt waar we heel lekker lunchen. Om 3 uur rijden we in drie kwartier terug naar Lagos. Later in de middag bezoek ik met Arjan, Anja, Nel en Wim voor een laatste keer de gezellige bar O Amigo en daarna eten we op stand en op hoogte bij Luca's Rooftop restaurant, niet ver van het hotel, een beetje chique, maar ook heel lekker.
costavicentina7_small.jpg pontaldacarrapateira_small.jpg pontaldacarrapateira2_small.jpg pontaldacarrapateira3_small.jpg praiadabordeira_small.jpg
praiadabordeira2_small.jpg praiadabordeira3_small.jpg praiadabordeira4_small.jpg praiadabordeira5_small.jpg carrapateira4_small.jpg

vrijdag 12 november 2021

Over deze laatste reisdag valt niet veel te vertellen. Om 9.20u vertrekt onze vlucht van Faro naar Nederland, dus al om 6 uur vertrekken we met de bus richting Faro. Vier reisgenoten blijven nog wat langer in de Algarve, de rest vliegt mee terug. Door wat tegenwind is het al bijna twee uur als we op Schiphol uit het vliegtuig van Transavia stappen en deze reis met prachtige wandelingen er definitief op zit....