REISVERSLAG MADAGASCAR & MAURITIUS 2009

Verslag van een rondreis door Madagaskar, deel 2

Sahambavy

De trein naar Manakara blijkt meer dan drie uur te laat te zijn, dus hangen we wat rond bij het Lac Hotel waar we overnacht hebben. Het regent, dus we moeten ons beperken tot wat kaartspellen en dergelijke. Als het even droog is, gaan we een kijkje nemen bij de Sahambavy Tea Estate, vlakbij ons Lac Hotel. Dit is een grote theeplantage waar thee wordt verbouwd voor gebruik in met name Madagaskar en Kenia. Er zijn misschien wel honderd vrouwen aan het plukken tussen de groene theestruiken. De thee gooien ze over hun rug in een grote mand. Toch leuk om nog even gezien te hebben!

orchidee_small.jpg sahambavy_small.jpg theeplantageinsahambavy_small.jpg theeplantageinsahambavy2_small.jpg theeplantageinsahambavy3_small.jpg

Trein van Sahambavy naar Manakara

Rond 12 uur krijgen we eindelijk bericht dat de trein naar Manakara er aan komt en gaan we naar het station (foto 1 en 2). Tussen Fianarantsoa en Manakara loopt over 163 kilometer de enige spoorlijn voor personenvervoer in Madagaskar. De lijn werd tussen 1926 en 1936 aangelegd door de Fransen, voert dwars door de bergen en het regenwoud via 67 bruggen en maar liefst 48 tunnels. Onderweg kun je prachtig uitzicht hebben over de omgeving. De trein rijdt vier keer per week en stopt op verschillende kleine stationnetjes bij afgelegen dorpjes, waar vracht wordt uitgeladen. Die stops bij de dorpjes maakten de treinreis zo leuk, want bij al die stops proberen de dorpelingen om een klein beetje geld te verdienen door ons door de deuren en ramen fruit, snacks en drinken te verkopen (foto 3). Met name bananen zijn er veel te koop, maar de verse gebakken bananen zijn het lekkerst en het populairst. Leon hernoemt de trein daarom tot "de tapas-trein". Dat geeft een heel goede indruk, omdat de trein toch wel een keer of tien stopt, soms wel een half uur, en je onwillekeurig dus aardig wat snacks eet.

stationvansahambavy_small.jpg aankomstvandetrein_small.jpg stationonderwegnaarmanakara_small.jpg uitzichtvanuitdetrein_small.jpg stationonderwegnaarmanakara2_small.jpg
Behalve snacks is er natuurlijk meer te zien: de stations zijn heel kleurig en levendig om te zien en de natuur onderweg is heel mooi. We zien onder andere jackfruit of nangka. Dit soort moerbeiboom heeft enorme vruchten die maar liefst 15 tot 40 kilo kunnen wegen (foto 7 en 9)! Enig nadeel van deze leuke treinreis: door de vertraging gaat het laatste deel door het donker en komen we pas laat in de avond in Manakara aan. Het kost bij het station moeite om door alle pousse-pousse rijders te dringen, maar uiteindelijk komt iedereen bij de bus en even later bij hotel Leong aan. Gelukkig kunnen we de volgende ochtend uitslapen, omdat we pas om 12 uur zullen vertrekken.
stationonderwegnaarmanakara3_small.jpg jackfruit_small.jpg bloemetje_small.jpg jackfruit2_small.jpg bloemetje2_small.jpg

Manakara - Ranomafana

Van uitslapen komt de volgende dag echter niet zoveel, omdat onze kamer aan de weg ligt. Zoals we steeds merken, leven de Malagassiërs bij het daglicht en dus komt rond vijf uur hier het leven al op gang (en is er 's avonds niet zoveel te beleven). Daarom besluiten Leon en ik 's ochtends met Fenny en Bertus naar het strand te lopen, Manakara ligt immers direct aan de Indische Oceaan. Het is een half uurtje lopen. Onderweg zien we diverse bloemen, nog meer jackfruits en steken we een brug over die zo doorgeroest is dat hij in Nederland direct gesloten zou worden. De brug overspant de Manakara rivier (foto 1), waarin enkele vissers bezig zijn (foto 2). Het strand blijkt mooi wit, zo'n echt tropisch strand (foto 3). Veel tijd om rond te blijven kijken is er echter niet, want we moeten terug naar het hotel voor ons vertrek naar Ranomafana. Een beetje jammer is het dan wel dat de eerste stop met de bus weer datzelfde strand is (foto 4). We maken onderweg ook nog een stop bij een dorpje waar de kruidnagels liggen te drogen (foto 5) en waar in kano's in de rivier wordt gevist (foto 6). Aan het einde van de middag arriveren we bij Hotel Manja in Ranomafana.

manakara_small.jpg vissersinmanakara_small.jpg strandvanmanakara_small.jpg strandvanmanakara2_small.jpg
drogenvankruidnagel_small.jpg onderwegvansahambavynaarranomafana_small.jpg onderwegvansahambavynaarranomafana2_small.jpg

Ranomafana Nationaal Park

Op 8 oktober gaan we het Ranomafana Nationaal Park bezoeken en eindelijk onze eerste lemuren spotten. Het Ranomafana Nationaal Park werd in 1991 opgericht om de zojuist ontdekte gouden bamboelemuur te beschermen. Het is inmiddels één van de mooiste en belangrijkste natuurreservaten van Madagaskar met zijn tropische klimaat, watervallen en een grote biodiversiteit. Het park heeft een oppervlakte van zo'n 41600 ha en ligt op een hoogte van 600 tot 1400 meter. Het park wordt doorstroomd door de Namorana-rivier. Vanwege een gemiddelde regenval van 2600 mm per jaar bevat het park primair en secundair tropisch regenwoud. Op het relatief kleine stukje park komen maar liefst 12 soorten lemuren voor, meer dan 110 soorten vogels, 90 soorten vlinders, 350 soorten spinnen en nog veel meer andere dieren.

ranomafananationaalpark_small.jpg ranomafananationaalpark2_small.jpg vlinder2_small.jpg gekkometbanaan_small.jpg gekkometbanaan2_small.jpg
We kunnen kiezen uit wandelingen van 2, 4 en 6 uur in groepen van vijf onder leiding van een gids. Met Leon, Cors, Fenny en Bertus kies ik voor de langste wandeling. Al heel snel zien we de topattractie van het park, de gouden bamboe-lemuren die hoog boven ons in de bomen blijken te zitten. Het is lastig om een foto te nemen (foto 1), maar heel mooi om mee te maken. Jammer is wel dat je bij zoiets niet snel de enige bent. Even later zien we ook de grotere bamboe-lemuur, met 2.5 kilo de grootste van de 6 soorten bamboe-lemuren. Ook het bos is heel mooi (foto 2), we zien enkele prachtige vlinders (foto 3) en vogels, een enkele orchidee die al bloeit (foto 6) en bij het uitzichtspunt Belle Vue gekko's die op een stuk banaan af komen. Wanneer we verder gaan, zien we nog de gewone bruine lemuur en een ander soort bamboe-lemuur (foto 7,8). Ook vindt de gids nog een aantal kikkertjes (foto 9) en kruist tot twee keer toe een neushoorn-kameleon (foto 10) ons pad.
orchidee2_small.jpg bamboelemuur_small.jpg bamboelemuur2_small.jpg mantellakikker_small.jpg neushoornkameleon_small.jpg
Over lemuren is al veel te vinden op internet, dus dat zal ik hier niet gaan herhalen. In het kort: lemuren behoren tot een groep primaten die de "prosimii"genoemd worden. Dit zijn geen apen of halfapen, maar in feite hun voorouders.  Ze komen alleen op Madagaskar voor en verder nergens ter wereld en het ultieme visitekaartje van het land. De lemuren zouden zich 60 mln. jaar geleden ontwikkeld toen vroege primaten drijvend op boomresten arriveerden uit Afrika. Er zijn nu meer dan 100 soorten lemuren (waarvan er verschillende ernstig bedreigd worden in hun bestaan) en dat is een derde van het totaal aantal primaten-soorten op aarde. Ze leven in kleine groepen waarin de vrouwtjes meestal dominant zijn. Een belangrijk verschil met de apen is het belang van reuk voor de lemuren. Er zijn vijf families: 1) de indri-achtigen (de indri, 9 soorten sifaka's en de wol-lemuren), 2) de familie van maki's of echte lemuren met o.a de karakeristieke ringstaartlemuur, de bruine lemuur en de bamboe-lemuren, 3) de familie van de dwerglemuren (30 soorten), 4) de wezel-lemuren en 5) de aye-aye. Van de eerste drie families hebben we soorten gezien in deze reis, in Ranomafana Nationaal Park dus de maki-familie. Overigens, voor wie meer wil weten over lemuren en andere dieren in Madagaskar, is het boekje Madagascar Wildlife van Bradt met zijn prachtige foto's een absolute aanrader!
ranomafananationaalpark3_small.jpg ranomafananationaalpark4_small.jpg ranomafananationaalpark5_small.jpg watervalinnamoronarivier_small.jpg watervalinnamoronarivier2_small.jpg
Na ons lemuren-avontuur wandelen we naar de rand van het park om daar aan een steile afdaling te beginnen. Door het hoogteverschil hebben we een prachtig uitzicht over de mooie omgeving van het Ranomafana Nationaal Park (foto's linksboven). De afdaling eindigt bij de Cascade of River Namorona, een prachtige waterval aan de rand van het nationale park. Met uitzicht op de waterval stoppen we hier voor onze lunch. Daarna lopen we verder richting het dorpje Ranomafana. Het wordt direct duidelijk dat we buiten het park komen, want het regenwoud gaat abrupt over in verdwaalde huisjes, bananenbomen en rijstveldjes (foto's onder), al blijft het een mooi gebied.
watervalinnamoronarivier3_small.jpg bloemetje3_small.jpg huisjeinranomafana_small.jpg bananenboom_small.jpg kikkertjetussenderijst_small.jpg
We komen uiteindelijk uit in het dorpje Ranomafana, waarna het nog een klein eindje is naar het hotel. Daarbij passeren we een aantal telefoonpalen waarin misschien wel honderd grote spinnen, "golden spiders" zitten, te zien op de foto middenonder. Al binnen het uur na onze glorieuze binnenkomst bij het hotel vertrekken we weer om naar het zwembad in het dorp te gaan. Dit hete openluchtzwembad wordt gevoed uit de warmwaterbronnen waar het dorp zijn naam aan dankt: Ranomafana betekent namelijk 'heet water'. We zijn aanvankelijk de enige blanken en krijgen daarom veel bekijks en worden zelfs gefotografeerd. Rond vijf uur verlaten we het zwembad en lopen via het marktje met mooie waaierpalm (foto linksonder) terug naar het hotel. Na het diner gaan we met een klein groepje nog terug naar het dorp om bier te drinken, maar daar lijkt niet zoveel meer te beleven, dus maken we het maar gezellig met een biertje al zittend in de goot!