REISVERSLAG MYANMAR 2016

Verslag van een rondreis door Myanmar (Birma), deel 2: Bagan

6 november: Mandalay - Bagan

We vertrekken om half acht voor de rit naar Bagan. Het eerste deel van de reis is wat saai. We rijden door redelijk onbewoond gebied, maar de paar hutjes die we zien, laten wel zien dat de mensen op het platteland het een stuk armer hebben dan wat we in Mandalay zagen. We zien allerlei soorten landbouw en bijvoorbeeld veel bloeiende sesamzaad-struiken. Na ongeveer 6 uur rijden komen we aan in Bagan. Bagan is een van de hoogtepunten van de reis. In de vlakten rond Bagan bevinden zich ruïnes van meer dan 2000 (!) kloosters, tempels en stoepa's. Overal waar je bent zie je de tempels uit het groene landschap omhoog steken. (Ik vond deze mooie kaart van Bagan.) Morgen hebben we een vrije dag om het gebied te bezoeken, maar na een late lunch gaan we er met de bus om enkele van de wat verder weg gelegen tempels te bezoeken in zogenaamde zuidelijke vlakte. De eerste stop is bij de Thambula tempel waar mooie fresco's te zien zouden zijn, maar helaas is de tempel afgesloten, waarschijnlijk vanwege schade door een recente aardbeving.
onderweg_small.jpg baganzuidelijkevlakte_small.jpg baganthambulatempel_small.jpg baganthambulatempel2_small.jpg baganpayathonzutempel_small.jpg
Vlakbij ligt de Payathonzu tempel uit de 13e eeuw. Dit zijn eigenlijk drie pagodes met een Boeddha daarin en die onderling verbonden zijn. Naast de Payathonzu tempel op een soort platform staat de witte Lemyethna tempel, daterend uit 1222. In de tempel zijn verschillende muurschilderingen van Boeddha's te vinden, speciaal in de 4 ruimtes waar de Boeddhabeelden staan, elk een andere kant op kijkend (de naam van de tempel betekent 4 zijden). In de directe omgeving van Minnanthu-dorp waar we nu zijn, zijn veel andere tempels te zien, die we niet bezoeken. Wij rijden door naar de Dhammayazika tempel.
baganlaymyethnarcomplex_small.jpg baganlaymyethnarcomplex2_small.jpg bagantayokpyepayatempel_small.jpg baganzuidelijkevlakte2_small.jpg bagandhammayazikatempel_small.jpg
De Dhammayazika pagode is een heel mooie en grote ronde ommuurde pagode uit 1196 met een belvormige koepel. De pagode is gemaakt van baksteen met drie terrassen met terracotta stenen. De terrassen zijn vijfhoeken in plaats de gebruikelijke vierkanten en op elk van de vijf hoeken bevindt zich heiligdom met daarin een Boeddha, vier van de vorige Boeddha's die nirwana bereikt hebben en de vijfde is van de toekomstige Boeddha. Binnen de muren van de pagode bevindt zich een soort tuin. Na deze tempel rijden we naar oever van de Ayeyarwady rivier voor een sunset cruise. De boot vaart een eind de rivier op en laat zich dan via de stroming terug drijven terwijl wij en heel veel boten met ons, wachten op de zonsondergang. Helaas liggen er veel wolken aan de horizon en valt er niets te zien. Bij aankomst in hotel Bagan Umbra zijn we met name flink afgekoeld. 's Avonds ga ik met tien reisgenoten in de buurt van het hotel eten bij The Beach Bagan. Daarna drinken we nog wat bij een bar/fietsverhuur (buiten, maar onder een parasol, want het stortregent) en regelen Cees en ik een degelijke fiets voor de volgende dag.
bagandhammayazikatempel2_small.jpg bagandhammayazikatempel3_small.jpg bagandhammayazikatempel4_small.jpg bagandhammayazikatempel5_small.jpg baganayeyarwadyrivier_small.jpg

7 november: Bagan

Om kwart over acht stappen Cees en ik op onze fietsen. We rijden eerst richting het noorden naar de Shwezigon Pagode. Enkele dames komen bij de pagode al direct op ons af om op onze fietsen en schoenen te passen, waarvoor ze dan hopen dan we wat komen kopen in hun kraam. Dat is iets wat we veel tegen komen deze reis en alle praatjes erbij zijn vaak wel amusant, want de verkoopsters zijn (nog?) niet zo vervelend opdringerig als in andere landen. De Shwezigon pagode werd rond 1076 gebouwd door koning Anawaratha om een bot en een replica van een tand van Boeddha te bewaren en daarom is het ook nu nog een bestemming voor boeddhistische pelgrims. De pagode heeft de veel voorkomende vorm van een klokbel met drie vierkante terrassen onder de klokvorm. Er is een heiligdom met Boeddha aan elke kant. Op het plaatje in mijn reisgids staat een prachtige gouden pagode, maar op het moment dat wij er zijn kan de pagode wel een laagje bladgoud gebruiken. Er komt veel rood doorheen, waarschijnlijk omdat er bij herstel van aardbevingsschade veel koper is gebruikt.
baganshwezigonpagode_small.jpg baganshwezigonpagode2_small.jpg baganshwezigonpagode3_small.jpg baganshwezigonpagode4_small.jpg baganshwezigonpagode5_small.jpg
Op weg naar de Htilominlo tempel, maken we een stop bij de Shwe Leik Too tempel. De Htilominlo is een van de mooiste en grootste tempels in Bagan. De spiraal in het midden bereikt de 46 meter. De tempel werd gebouwd in 1218 door koning Htilominlo, ook wel Nadaungmyar genoemd. In de gangen staan mooie Boeddhabeelden en zijn muurschilderingen en stuccowerk te zien. De hogere terrassen in de tempel zijn helaas niet toegankelijk als gevolg van de aardbeving enkele maanden eerder. Buiten staan wel erg veel kraampjes met handwerk en ik word door een verkoopster meegenomen naar het dak van een kleine tempel ernaast, waar vanaf je heel mooi zicht hebt op de enorme Htilominlo tempel. Als dank koop ik maar wat in de kraam van de sympathieke maar handige verkoopster: een boeddhistische kalender op bananenblad.
baganshweleiktootempel_small.jpg baganshweleiktootempel2_small.jpg baganhtilominlotempel_small.jpg baganhtilominlotempel2_small.jpg baganhtilominlotempel3_small.jpg
Ons volgende doel is waarschijnlijk de bekendste en meest indrukwekkende tempel van Bagan: de Ananda tempel, gebouwd rond 1105 door koning Kyanzittha. De witte buitenkant vind ik zelf eigenlijk niet zo bijzonder en de bekende maiskolf-achtige 52 meter hoge toren staat helaas in de steigers. De binnenkant is wel bijzonder en hier hebben we wel wat tijd nodig om alles te zien. Het meest opvallend zijn de vier grote staande Boeddha beelden van verguld hout die elk in een windrichting kijken. Er zijn twee of drie omgangen rond de centrale Boeddha beelden vol met nissen met Boeddhabeelden en fresco's van Boeddha van geboorte tot dood. Ook bijzonder zijn de enorme deuren en de deurwachters-beelden.
baganminmyawyazatempel_small.jpg bagananandatempel_small.jpg bagananandatempel2_small.jpg bagananandatempel3_small.jpg bagananandatempel4_small.jpg
De hoogste tempel in Bagan is de Thatbyinnyu tempel, onze volgende bestemming. Met zijn 61 meter hoogte steekt deze witte tempel uit 1144 boven Bagan uit. De Thatbyinnyu tempel was een van de eerste met twee verdiepingen. De tweede verdieping kunnen we overigens niet op vanwege restauraties. Die restauratie is nog wel interessant om te zien, want al het materiaal wordt met de hand omhoog gehesen via een takel met een touw dat zo lang is dat de vrouwen die er aan trekken niet veel kracht hoeven te zetten, maar enkel steeds met het touw een eind van de tempel weglopen. Binnenin de pagode staan uiteraard weer Boeddhabeelden in elke richting en ook enkele beelden van nats.
bagananandatempel5_small.jpg bagananandatempel6_small.jpg bagananandatempel7_small.jpg baganthatbyinnyutempel_small.jpg baganthatbyinnyutempel2_small.jpg
Vanaf de Thatbyinnyu tempel fietsen we via allerlei leuke wegen binnendoor richting New Bagan en stoppen nog even bij de Dhammayangyi tempel, een grote tempel die in 1167 werd gebouwd door koning Narathu. De tempel heeft hetzelfde bouwplan als de Ananda tempel, maar heeft zeker niet datzelfde interieur. In New Bagan gaan we op zoek naar het postkantoor. Als gevolg van de regen van de laatste dagen, moeten we soms uitwijken voor diepe plassen die de hele straat bedekken. Dat mag de pret niet drukken: Het is echt heel lekker om vandaag zo met Cees de hele dag op de fiets te zitten en zonder vast plan dingen te ontdekken en te kunnen stoppen waar we willen en toevallig op plekken te komen waar we anders nooit waren uitgekomen. Voor de lunch stappen we bij een mooi restaurant langs de Ayeyarwady-rivier, Si Thu, voor een lekkere Thaise maaltijd met geweldig uitzicht op de rivier.
baganthatbyinnyutempel3_small.jpg baganstraatbeeld_small.jpg bagandhammayangyitempel_small.jpg bagandhammayangyitempel2_small.jpg baganayeyarwadyrivier2_small.jpg
Als we na de lunch verder fietsen, zien we de Sein Nyet pagode met mooie muurschilderingen en komen we bij in het dorp Myinkaba bij de Manuha tempel. Deze tempel heeft vier grote Boeddha's die eigenlijk nauwelijks in het gebouw passen. De grootste is een 27 meter lange liggende Parinibbana Boeddha is die het nirwana ingaat. Op het moment dat wij er zijn, loopt een processie met een monnik voorop zingend langs de beelden. Als we bij de tempel weg gaan, komen we in een grote processie terecht met muziek en veel vrouwen en kinderen in mooie kleding: Mooi om te zien! We fietsen achter de processie aan naar de Gubyaukgyi tempel en de ernaast liggende Myazedi stoepa.
baganmanuhatempel_small.jpg baganprocessie_small.jpg baganmyinkaba_small.jpg bagangubyaukgyitempel_small.jpg bagangubyaukgyitempel2_small.jpg
De Mya Zedi stoepa uit de 12e eeuw is vooral bekend vanwege twee pilaren die hier zijn gevonden en waarvan er een hier nog is te bekijken. Op elk van de vier zijden van deze pilaar is in een verschillende taal (Pyu, Mon, oud Birmese en Pali) dezelfde tekst geschreven en dit maakt de pilaren van groot historisch belang. De tekst is van prins Raja Kumar, die deze tempel bouwde ter ere van zijn moeder en gaat over zijn vader koning Kyansitthar. Van de Mya Zedi pagode fietsen we nu terug richting ons hotel en stoppen nog bij een tempel, de Gawdawpalin tempel, voor we onze fietsen terug brengen en afsluiten met een biertje. Bij terugkomst bij het hotel duiken we het zwembad in, ook al gaat het helaas wat regenen. 's Avonds lunchen we met de groep bij restaurant Queen, even verderop.
baganmyazedistoepa_small.jpg baganmyazedistoepa2_small.jpg baganmyazedistoepa3_small.jpg baganmyazedistoepa4_small.jpg bagangawdawpalintempel_small.jpg