REISVERSLAG MYANMAR 2016

Verslag van een rondreis door Myanmar (Birma), deel 1: Mandalay en omgeving

Let op: alle foto's in dit reisverslag zijn te vergroten door op de foto te klikken

2 en 3 november: Amsterdam - Singapore - Mandalay

Deze mooie reis begint op woensdagochtend 2 november als we aan boord stappen van de Airbus die ons van Amsterdam naar Singapore zal brengen, een vlucht van maar liefst 12.5 uur. Aangezien ik nooit kan slapen, heb ik dus genoeg tijd voor de volledige Star Trek serie. In Singapore stortregent het. We hadden hier 5.5 uur om overstappen maar door problemen bij Silk Airlines komt daar nog een uur bij. Dat is best lang om op een vliegveld rond te hangen! Rond half vier komen we aan op het vliegveld van Mandalay. Achter de douane staan reisleider Sander en lokale gids Win op ons te wachten. Het duurt even voordat iedereen dollars of euro's gewisseld heeft of heeft gepind. Dat levert mij een enorme stapel biljetten op van 2-3 centimeter, maar ik kan nu even vooruit. Alle reisgidsen en ook de informatie van Djoser raadde aan vooral veel nieuwe dollars mee te nemen om te wisselen, maar tijdens de reis zal blijken dat in hoog tempo overal ATM's worden neergezet en dat pinnen op veel plaatsen in Myanmar mogelijk is. Dat toont ook aan hoe snel het land verandert. We rijden naar de stad en krijgen zo onze eerste indruk van Myanmar. Het ziet er minder armoedig uit dan verwacht, gewoon typisch Aziatisch. Wel opvallend is dat auto's met het stuur links of rechts ongeveer evenveel aanwezig zijn, terwijl het verkeer gewoon rechts rijdt. Om 5 uur zijn we in het Silver Star Hotel in Mandalay. Het wordt dan al donker, dus veel tijd om rond te kijken is er niet. Om half zeven ga ik met reisleider Sander en een deel van de groep eten bij restaurant Man, vlakbij het hotel. Het eten is goed en kost slechts een paar euro. Na nog een biertje met Sander en Cees is het na twee dagen wakker zijn hoog tijd om naar bed te gaan!

4 november: Mingun en Mandalay

Om 9 uur in de ochtend staan we klaar om met de bus naar de oever van de Irriwady (Ayeyarwady) rivier te gaan. Hier liggen tientallen boten en via een aantal smalle loopplanken en boten gaan we aan boord van een mooie boot voor een mooie boottocht over de Irriwady rivier. Op deze relaxte manier, zittend in de zon, komen we na een uurtje aan in Mingun. In Mingun wilde koning Bodawpaya de grootste stoepa ooit bouwen om hierin een tand van Boeddha te bewaren. De stoepa kwam nooit af vanwege een voorspelling door een astroloog dat de koning zou sterven als de stoepa af was. Een aardbeving verkleinde de pagode verder, maar toch is wat in Mingun nu te zien is indrukwekkend en geeft een idee van hoe groot de pagode had geweest (groter dan de piramiden van Giza). Al vanaf het water valt hij op. We lopen er om heen. Op blote voeten natuurlijk, want dat is wel zo netjes en wordt verwacht bij boeddhistische gebouwen in Myanmar.
irrawadyrivier_small.jpg irrawadyrivier2_small.jpg irrawadyrivier3_small.jpg mingunpahtodawgyi_small.jpg mingunpahtodawgyi2_small.jpg
We mogen de Mingun pagode maar voor een klein deel op, maar dan heb je al we gelijk heel mooi uitzicht over de omgeving en de Ayeyarwady-rivier. Daarna lopen we naar de Mingun klok (Mingun Bell). Dit is de op een na grootste nog intacte en werkende klok ter wereld met een diameter van 4 meter en een gewicht van meer dan 90 ton aan brons. Als we verder lopen, passeren we onder andere een tehuis voor bejaarde monniken en komen dan bij de mooie witte Hsinbyume pagode, gebouwd in 1816 door koning Bagydaw. Zijn witte kleur en de 7 lagen terrassen zijn een verwijzing naar de berg Meru, een mythische berg in het boeddhisme. We beklimmen de stoepa tot helemaal bovenin bij een Boeddhabeeld en hebben boven fantastisch uitzicht over het mooie en groene landschap rondom Mingun.
mingunpahtodawgyi3_small.jpg mingunklok_small.jpg mingunhuisvoorouderen_small.jpg mingunpaardenwagen_small.jpg mingunhsinbyumepagode_small.jpg
Van de Hsinbyume pagode lopen we terug langs allemaal kraampjes, want ook in Myanmar hebben ze al geleerd hoe ze aan het toerisme kunnen verdienen, drinken wat en lopen dan terug richting de boot. We passeren daarbij nog een enorme leeuwenwachter (chinthe) en de Settawya pagode, die vooral vanaf het water heel goed opvalt. Voor de pagode zijn vrouwen de was aan het doen. We varen terug over de Ayeyarwady-rivier naar Mandalay en worden daarna bij ons hotel afgezet. In de straat naast het hotel eet ik met Cees, Petra, Margriet en Herman bij Min Min, een halal restaurant: gebakken rijst met kip en ananas. Daarna nemen we een taxi naar het koninklijk paleis. De taxi is een soort van kleine open truck met een zeildak met twee houten planken om op te zitten. Je ziet er heel veel rijden in de stad met de lokale bevolking erin.
mingunhsinbyumepagode2_small.jpg mingunchinthe_small.jpg mingunsettawyapagode_small.jpg ayeyarwadyrivier_small.jpg ayeyarwadyrivier2_small.jpg
Het koninklijk paleis werd rond 1857 gebouwd door koning Mingdon. Het paleis ligt in een citadel midden in een groot fort dat omgeven wordt door een brede gracht en een muur. Veel van het paleis werd in de Tweede Wereldoorlog verwoest en de huidige circa 40 teakhouten gebouwen zijn dan ook replica's. Binnen het fort is alleen de citadel met het paleis toegankelijk. De rest wordt gebruikt door het Birmese leger als basis. Vanaf de oostelijke poort moeten we ongeveer een kwartier lopen voordat we bij de ingang van het paleis komen. Vanuit de ingang komt je in de grote audiëntiezaal met vergulde pilaren met in het midden de troonzaal die van buiten vooral opvalt door het speciale piramidedak met 7 vergulde lagen. Dit dak geeft het symbolische belang van de troonzaal aan. In de troonzaal staat de beroemde leeuwentroon (Sihisanna) van de Birmese koningen. Voor een mooi overzicht van het paleiscomplex beklimmen we de houten Nan Myin wachttoren.
paleisvanmandalay_small.jpg paleisvanmandalay2_small.jpg paleisvanmandalay3_small.jpg paleisvanmandalay4_small.jpg paleisvanmandalay5_small.jpg
Vanaf het Mandalay Palace nemen we een taxi naar de voet van Mandalay Hill. Dit is een 240 meter hoge heuvel naast het centrum van Mandalay, die bovenop een prachtig uitzicht geeft over de omgeving van Mandalay. De omgeving en de heuvel zelf staan vol met stoepa's en tempels en Mandalay Hill is een belangrijk pelgrimsoord voor Birmese boeddhisten. Er zijn vier overdekte trappen, zogenaamde zaungdans naar boven die langs diverse Boeddha's en tempels lopen. Er is ook een autoweg met lift voor toeristen. Cees, Petra en ik besluiten echter de weg van de pelgrims te nemen en vanaf de hoofdingang beneden als pelgrims over de trappen naar boven te lopen, een tocht van ongeveer drie kwartier (op blote voeten) en we zullen dan tegen zonsondergang boven aan komen. De trap gaat langs stalletjes, langs een aantal tempels en Boeddhabeelden. Een hoogtepunt is de Shweyattaw Boeddha halverwege, een enorme hoge staande en wijzende Boeddha, maar ook een tempel net onder de top is heel mooi, al was het maar vanwege het prachtige uitzicht.
mandalayhill_small.jpg mandalayhill2_small.jpg mandalayhill3_small.jpg mandalayhill4_small.jpg mandalayhill5_small.jpg
Bovenop Mandalay Hill ligt de Sutaungpyei pagode, letterlijk de wensvervullende pagode. We zijn hier vlak voor zonsondergang en het lage licht doet deze mooie tempel extra mooi oplichten. Je hebt bij de Su Taung Pyi Pagoda een panoramisch uitzicht over de omgeving en veel toeristen komen hier voor zonsondergang het uitzicht bekijken. Met de bus en de lift dat wel, net als veel van onze reisgenoten. Toch vond ik juist ook de pelgrimsweg omhoog (en omlaag) een bijzondere en mooie ervaring en ben ik blij dat Petra, Cees en ik daarvoor gekozen hebben. Als de zon is ondergegaan rond 5 uur en het snel donker wordt, lopen we weer naar beneden en komen we uit bij de Kyauktawgyi tempel.
mandalayhill6_small.jpg mandalayhill7_small.jpg mandalayhill8_small.jpg mandalayhill9_small.jpg mandalayhill10_small.jpg
Als het donker wordt (en soms ook overdag), worden de boeddhistische tempels in Myanmar verlicht als kermistenten. Dat geldt zeker voor de Kyauktawgyi tempel. Deze tempel uit 1878 staat vooral bekend om zijn grote marmeren Boeddha waar ook nu mensen zitten te bidden. Er is ook een tempel voor de nats, de geesten die in Myanmar veel vereerd worden. Myanmar kent 37 officiële nats die al bestonden voor het boeddhisme in Birma kwam en er mee vermengd raakte. We bezoeken nog twee andere tempels. Als eerste de Sandamuni pagode met een grote gouden stoepa, maar meer opvallend zijn de 1774 kleinere witte stenen stoepa's met in elk daarvan een marmeren plaat met inscripties van leringen van Boeddha. De Kuthodaw pagode er vlak bij lijkt een beetje op de Sandamuni pagode met 729 tempeltjes met marmeren platen en een gouden stoepa. Na ons bezoek aan de Kuthodaw pagode nemen we de taxi terug naar ons hotel en zijn net op tijd om nog met een deel van de groep te gaan eten bij het White House BBQ restaurant voor een lekkere maaltijd met gegrilde vis.
kyauktawgyitempel_small.jpg kyauktawgyitempel2_small.jpg kyauktawgyitempel3_small.jpg sandamunipagode_small.jpg kuthodawpagode_small.jpg

5 november: Mandalay, Sagaing Hill, Amarapura

Voor vandaag hebben Sander en Win een excursie voorgesteld en iedereen gaat mee. Ons eerste doel is het Shwe In Bin Kyaung, een teakhouten klooster dat in 1895 werd gebouwd in opdracht van Chinese jade-handelaren. Het klooster staat op palen en is versierd met heel mooi houtsnijwerk. Vanaf het klooster rijden we langs een werkplaats waar bladgoud wordt gemaakt. In veel tempels zie je dat dit goudpapier wordt aangebracht op Boeddha beelden en dat geldt ook voor de Mahamuni tempel die we daarna bezoeken.
shweinbinkyaung_small.jpg shweinbinkyaung2_small.jpg shweinbinkyaung3_small.jpg shwenguwahgoldleaf_small.jpg mahamunitempel_small.jpg
De Mahamuni tempel is na de Shwedagon pagode in Yangon de meest heilige tempel in Myanmar. De reden daarvan is het Mahamuni Boeddhabeeld in het binnenste heiligdom van de tempel, dat zou stammen uit de tijd van de echte Boeddha. Hier plakken (alleen) mannen het bladgoud op het beeld. Het is goed te zien dat dit een heilige plaats is. Mensen zijn heel serieus, hebben zich speciaal gekleed voor een bezoek aan deze tempel en hebben geschenken bij zich. Iedereen is heel mooi en vooral kleurig gekleed, wat mooi is om te zien. Er is meer te zien, zoals 6 Hindoe-boeddhistische figuren van brons die ooit zijn meegenomen uit Angkor Wat. Om genezing te krijgen van kwalen, wrijven de gelovigen bij de beelden over de betreffende lichaamsdelen.
mahamunitempel2_small.jpg mahamunitempel3_small.jpg mahamunitempel4_small.jpg mahamunitempel5_small.jpg mahamunitempel6_small.jpg
Van de Mahamuni tempel lopen we door een straat waar overal Boeddhabeelden worden gemaakt, wat leuk is om te zien. Ook zien we hier jonge nonnen lopen die eten verzamelen. Overal in Myanmar zullen we dit zien en het hoort bij het straatbeeld. Birmezen, mannen en vrouwen, moeten twee keer een periode in het klooster en in die tijd mogen zij geen eten kopen en hiervoor gaan zij 's ochtends langs de straten. Het is voor alle boeddhisten een heilige plicht om eten te geven aan de nonnen en monniken. Mooi om te zien! Na wat gedronken te hebben, rijden we met de bus richting Sagaing Hill. Omdat de wegen daar te steil zijn voor de bus, stappen we over in twee kleine trucks.
mahamunitempel7_small.jpg mahamunitempel8_small.jpg mahamunitempel9_small.jpg mandalay_small.jpg mandalay2_small.jpg
Sagaing Hill is een 240 meter hoge heuvel boven de oever van de Ayeyarwady rivier en op verschillende plaatsen heb je heel mooi uitzicht over de rivier en zijn omgeving. Wat dan ook opvalt, is dat de heuvel en zijn omgeving vol staat met pagodes, tempels en kloosters. Meer dan 6000 monniken verblijven hier! We bezoeken twee tempels, als eerste de U Min Thonze tempel. Deze tempel bevindt zich in een grot, waarin zich in een halve cirkel mooie 45 Boeddha beelden bevinden tegen een achterkant versierd met glaswerk. Er zijn 30 deuren die toegang geven tot de grot en de naam van de tempel betekent ook 30 grotten. Op de bovenverdieping zijn nog meer Boeddha's te vinden.
uminthonzetempel_small.jpg uminthonzetempel2_small.jpg uminthonzetempel3_small.jpg uminthonzetempel4_small.jpg uminthonzetempel5_small.jpg
De tweede tempel op Sagaing Hill die wij bezoeken is de Soon U Ponya Shin en deze tempel bezoek je toch met name voor het uitzicht. Vanaf de tempel heb je een fantastisch uitzicht over de Ayeyarwady rivier en het prachtige groene landschap waaruit overal de gouden stoepa's omhoog steken. De tempel zelf is echter ook de moeite waard onder andere door de mooie kleurige tegels. Soon U Ponya Shin werd gebouwd rond het jaar 1312 en is daar mee een van de oudste tempels op Sagaing Hill. In de tempel staat een heel groot beeld van Gautama Boeddha. In het midden staat een gouden stoepa. Na ons bezoek aan Soon U Ponya Shin dalen we de heuvel weer af en hebben lunch bij het Sagaing Hill restaurant, waar vandaan we na een relatief snelle lunch weer verder gaan met onze eigen bus.
soonuponyasinpagode_small.jpg soonuponyasinpagode2_small.jpg soonuponyasinpagode3_small.jpg soonuponyasinpagode4_small.jpg soonuponyasinpagode5_small.jpg
Op weg naar Amarapura maken we een stop bij de Shwe Sin Tai zijde weverij om het maken van zijden kleden te bewonderen. Daarna rijden we naar Amarapura waar we worden afgezet bij een van de bekendste plaatjes van Myanmar: de U bein brug. Dit is de langste teakhouten brug ter wereld met een lengte van meer dan 1.2 kilometer. De brug uit 1850 staat op 1086 houten palen en overspant het Taung Tha Man meer. Deze mooie brug wordt veel gebruikt door de lokale bevolking en zeker bij op of ondergaande zon levert dat iconische plaatjes op. De brug trekt dan ook veel toeristen, vooral in juli en augustus als het meer het grootst, maar ook nu is het een enorme drukte. Waar we deze reis steeds weinig toch toeristen zien, is dit de plaats waar we er meeste zullen zien. We hebben de tijd om over de brug te lopen naar Yadanabon en terug naar Amarapura. De laagstaande zon levert mooie beelden op en al wordt de daadwerkelijke zonsondergang een beetje verborgen door wolken, het is toch een mooi moment. Na zonsondergang en nog een biertje op het terras rijden we terug naar ons hotel in Mandalay. Om half acht vertrek ik vanaf het hotel om te gaan eten met een aantal reisgenoten bij het Golden Duck restaurant en natuurlijk eten we daar Peking eend.
shewsintaisilkwear_small.jpg amarapura_small.jpg amarapura2_small.jpg amarapura3_small.jpg amarapura4_small.jpg