REISVERSLAG MYANMAR 2017

Verslag van een rondreis door Myanmar (Birma), deel 7: Ngwe Saung, Yangon

16 november: Terug in Yangon

Aan het einde van de middag zijn we weer in de buurt van Yangon. Yangon is een erg drukke stad dus het duurt lang voordat we ook bij ons hotel zijn. Dat zou niet zoveel uitmaken als ik niet met een deel van de groep had geboekt voor een "internationaal buffet diner met culturele show". Als we eindelijk bij het hotel zijn, vertrekken we bijna onmiddellijk naar het Kandawgyi-meer. Het eten is goed en de show is best aardig, al denk ik dat we in het dorp vanochtend meer van traditioneel Myanmar hebben gezien, dan we zien in deze show. De show duurt bijna drie uur en er zijn veel dansen in mooie kostuums en er worden verhalen uitgebeeld. Na afloop van de show, nemen we een taxi naar ons hotel en gaan dan nog naar de rooftop bar Yangon Yangon op de Sakura tower achter het hotel. De dames hebben geluk: het is ladies night en zij hebben gratis entree. Wij als heren betalen een forse entreeprijs (zeker voor Birmese begrippen), maar hebben daarna wel een gratis drankje en een geweldig uitzicht over de stad met de verlichte Shwedagon pagode aan de ene kant en de Sule pagode aan de andere kant.
yangonkaraweikpaleis_small.jpg yangonkaraweikpaleis2_small.jpg yangonkaraweikpaleis3_small.jpg yangonyangonyangonrooftop_small.jpg yangonyangonyangonrooftop2_small.jpg

17 november: Yangon - Ngwe Saung

Om half acht nemen we afscheid van lokale gids Win die niet mee gaat naar Ngwe Saung en verlaten we Yangon. We rijden door groene vlakten en vooral langs heel veel rijstvelden. We zien veel wetlands met hutjes op palen en houten bruggen er voor. Het is weer een heel ander beeld van Myanmar. Het laatste uur rijden we door beboste lage bergen tot we om ongeveer 2 uur aankomen in het dorpje Ngwe Saung, waar we eerst lunchen. Ngwe Saung is een leuk en rustig kustplaatsje aan de Golf van Bengalen, zonder veel toerisme. Vooral de hoofdstraat ziet er nog heel authentiek uit en het is iets wel iets minder modern: er is geen geldautomaat in de hele omgeving en wifi is schaars. We zitten in het Ocean Paradise resort vlakbij het witte strand en mogen ook in het zwembad bij de buren, het luxere Sunny Paradise resort. Na het eten ga ik daar aan het strand liggen en lezen met af en toe een duik in het zwembad. Even heel wat anders. Na een prachtige zonsondergang eten we lekker bij het leuke restaurantje Table 5. Met Michael, Petra en Sander ga ik daarna nog wat drinken bij Sunny Paradise met het geluid van de branding op de achtergrond.
rijstvelden_small.jpg ngwesaungstrand_small.jpg ngwesaungzwembad_small.jpg

18 november: Ngwe Saung

Na een rustige start vertrek ik om 10 uur met Petra, Frank, Tania, Cees, Annemiek naar het strand, waar we in een speedboot stappen die ons naar Bird Island brengt. Met Tania ga ik op het bijna onbewoonde eilandje zitten lezen onder genot van een kokosnoot, terwijl de anderen gaan snorkelen. Rond twaalf uur varen we terug en lopen dan door de hoofdstraat op zoek naar winkels en naar een restaurantje voor de lunch. We lunchen uiteindelijk aan de andere kant van het dorp bij het Garden Breeze restaurant bij heel aardige mensen en ontzettend lekker eten. Ik heb een pittige Tom Yam soep, dus het is wel zweten. In de middag relaxen we weer bij het zwembad. Het diner is ook weer erg leuk. We eten bij het Royal Flower restaurant, waar een heel goede band live muziek maakt. Het is heel erg gezellig en ook het eten is bijzonder goed. Ik heb een enorm lekkere Birmese vis curry. Het enthousiasme van onze groep zorgt voor veel toegiften en verzoeknummers van de band en een goede bierverkoop voor het restaurant, dus we blijven tot na sluitingstijd zitten.
ngwesaungbirdisland_small.jpg ngwesaungbirdisland2_small.jpg ngwesaung_small.jpg ngwesaungzonsondergang_small.jpg

19 november: Ngwe Saung

Om 10 uur heb ik afgesproken met Petra, Frank, Tania, Cees, Annemiek voor een strandwandeling. We lopen een heel eind langs het strand richting het zuiden. Het is mooi wit strand en erg rustig, we zien met name lokale mensen. We zien veel rode krabbetjes over het zand wegrennen en in holen verdwijnen. Omdat het best warm is, stoppen we na zo'n anderhalf uur bij het Palm Resort waar we wat drinken. Vervolgens gaan we over de weg langs groen landschap en palmbomen terug tot we bij het begin van het dorp Ngwe Saung aankomen. Daar is het Garden Breeze restaurant te vinden, waar we de vorige dag zo lekker hebben geluncht en dat willen we nog wel eens herhalen. Via de enige straat van het dorp met al zijn winkels lopen we terug naar ons resort, na nog even geld gewisseld te hebben. Om twee uur zijn we terug bij het hotel. De rest van de middag breng ik weer door aan en in het zwembad tot de zonsondergang. 's Avonds hebben we ons afscheidsdiner bij Table 5. Sander is er druk mee geweest. Er is een barbecue met vis en vlees, Birmese gerechten zoals salades van avocado of waterkers en er is een gitarist en namens de groep bedankt Cees Sander voor de uitstekende begeleiding en zijn vele initiatieven. Het wordt een gezellige avond.
ngwesaungstrand2_small.jpg ngwesaung2_small.jpg ngwesaung3_small.jpg

20 november: Ngwe Saung - Yangon

Vandaag gaan we naar onze eindbestemming, terug naar Yangon. We vertrekken om half acht al en stoppen niet heel veel, want een aantal mensen wil naar de markt in Yangon en dit is de enige gelegenheid omdat de markt op maandag dicht is. Rond drie uur zijn we in Yangon waar het alweer erg druk is. Na een snelle lunch bij de KFC om de hoek, bezoek ik met een aantal reisgenoten de Bogyoke Aung San market, vroeger de Scott market. Dit is een grote bazaar voor van alles, maar vooral voor antiek, handwerk en voor voorwerpen van jade. Ik koop zelf een mooie liggende Boeddha. Daarna gaan we naar Bar Boon, een café van een Nederlandse eigenaar met goede koffie en... stroopwafels. Vervolgens bezoek ik de Sule pagode, die op het midden van een grote en drukke rotonde ligt in het centrum van de stad. 's Avonds ga ik met een deel van de groep eten in de Sky Bistro op de 19e verdieping van de Sakura Tower. Het is de duurste maaltijd van de reis, maar de Myanmar curry is wel erg lekker. Ter afsluiting gaan we nog een keer naar de Yangon Yangon Rooftop bar op de 20e verdieping.
yangonbogyokeaungsanmarket_small.jpg yangonsulepagode_small.jpg yangonsulepagode2_small.jpg yangonsulepagode3_small.jpg yangonsulepagode4_small.jpg
myanmarcurry_small.jpg yangonsakuratower_small.jpg

21 november: Yangon

De laatste uren in Yangon loop ik met een aantal reisgenoten door de koloniale wijk, de Indische wijk en Chinatown met onder andere een Chinese tempel. Er zijn veel marktjes langs de straat en het is erg levendig. Het laatste wat ik bezoek is Mahabandula Garden bij de Sule pagode. Hier staat ook het stadhuis en het hooggerechtshof, beide opvallende gebouwen. In de Mahabandula Garden staat een obelisk ter herinnering aan de doden in de strijd voor de onafhankelijkheid in de 20e eeuw.
yangonmahavandula_small.jpg yangonmahavandula2_small.jpg yangonkhenghockkeongtempel_small.jpg yangonmahavandula3_small.jpg yangonsulepagodaroad_small.jpg
Het is warm om door te stad te lopen, maar gelukkig hebben we onze kamers tot 1 uur en kunnen we nog douchen. Om half 1 ben ik dan ook terug in het hotel. Even na 1 uur vertrekken we met de bus naar het vliegveld van Yangon. De luchthaven blijkt een heel nieuw en modern gebouw, veel te groot voor het aantal reizigers dat er nu rondloopt. Men is duidelijk voorbereid op de toekomst. Met een heel korte overstap in Singapore (het is flink doorlopen), komen we de volgende ochtend aan in Amsterdam en zit de reis erop.
yangonstadhuis_small.jpg yangonsulepagode5_small.jpg yangonmahabandulapark_small.jpg yangonmahabandulapark2_small.jpg