REISVERSLAG PERU 2017

Verslag van een rondreis door Peru, deel 6: Machu Picchu en Cuzco

13 oktober: Machu Picchu!!!

De wekker gaat vanochtend al om 4 uur en om half vijf vertrekken we met gids Rolando vanaf het hotel richting het opstappunt voor de bussen voor Machu Picchu. Zo vroeg terwijl Machu Picchu pas om 6 uur open gaat, dan sta je zeker vooraan? Nee hoor, als we aan komen lopen staat er al een gigantische rij te wachten. Als de bussen beginnen te rijden, vertrekken ze bijna achter elkaar, maar we moeten zeker 25 bussen voor laten gaan en pas rond zes uur stappen wij in. Het is minder dan een half uur rijden over slingerbochten door de jungle omhoog naar de ingang van de site. Na nog een toiletstop (er zijn geen toiletten op de site) gaan we naar binnen via het Huis van de Terrasbewaarders en komen we op de magische en destijds vergeten plek die Hiram Bingham in juli 1911 ontdekte, de verbluffend mooie ruïnes van de Inka-stad Machu Picchu. Machu Picchu betekent "Oude Bergtop" en het is op deze bergtop waar wij de stad binnenkomen. Er tegenover ligt Huayna Picchu (Jonge Bergtop, 2740 m.). In het zadel van de twee toppen ligt de Inka-stad, die waarschijnlijk rond 1440 werd gebouwd.
machupicchu_small.jpg machupicchu2_small.jpg machupicchu3_small.jpg machupicchu4_small.jpg machupicchu5_small.jpg
We klimmen nog iets verder omhoog naar de Funerary Rock hut. Hier hebben we dat spectaculaire uitzicht hebben dat zo bekend is van foto's. Het is zo opwindend hier te staan op deze bijzondere plaats! Er drijven nog wat wolken door de stad wat het geheel nog mysterieuzer maakt. Van bovenaf kijken we uit over de zogenaamde Landbouwsector, een steile helling met terrassen in de richting van de opkomende zon waar akkers lagen. Onder leiding van onze gids dalen we langs pakhuizen en fonteinen af naar de eigenlijke stad. We komen dan onder andere bij de Zonnetempel, een ronde toren gebouwd rond een grot met een rots. Het geheel deed waarschijnlijk dienst als een sterrenwacht. Opvallend aan alle bouwwerken is dat nergens cement of iets dergelijks wordt gebruikt. Alle stenen werden door de Inca's precies op maat gemaakt met soms meer dan 30 hoeken en pasten zo goed dat hun constructies vele eeuwen bleven staan en ook heel goed bestand zijn tegen aardbevingen.
machupicchu6_small.jpg machupicchu7_small.jpg machupicchu8_small.jpg machupicchu9_small.jpg machupicchu10_small.jpg
Iets verder op het Heilige Plein zien we de Tempel met de Drie Vensters en de Hoofdtempel, die beide bestaan uit drie muren. Het Heilige Plein sluit aan op de grote groene vlakte van het Centrale Plein, waar langs een aantal meer algemene gebouwen staan. Aan het einde van het Centrale Plein aan de voet van Huayna Picchu ligt een enorm rotsblok dat de Heilige Steen werd genoemd omdat de vorm ervan overeen zou komen met de contouren van de bergen erachter. Als we onder het Centrale Plein langs weer terug lopen in de richting van de ingang lopen we door een complex dat bekend staat als de Tempel van de Condor. Dit complex dankt zijn naam aan een rotsblok met de kop en veren van een condor terwijl overhangende rotsen de vleugels vormen. Er zijn uiteraard nog veel meer interessante gebouwen, maar het gaat te ver die allemaal hier te noemen. Onze rondleiding duurde meer dan twee uur en we hebben niet eens alles gezien. Alles is echt heel indrukwekkend hier en een bezoek van Machu Picchu is echt een geweldige ervaring.
machupicchu11_small.jpg machupicchu12_small.jpg machupicchu13_small.jpg machupicchu14_small.jpg machupicchu15_small.jpg
machupicchu16_small.jpg machupicchu17_small.jpg machupicchu18_small.jpg machupicchu19_small.jpg machupicchu20_small.jpg
Na afloop van de rondleiding moeten we de stad uit, want het grootste deel van de stad wordt maar in 1 richting gelopen. Het kaartje geeft echter toegang tot een tweede entree in de ochtend en met Vanessa, Erik en Nico ga ik nog een keer naar binnen. Alle wolken zijn inmiddels weggetrokken en de stad ligt te pronken in de zon. Voor foto's is het nu nog mooier. Vanaf een plaats hoog op helling genieten we voor een uurtje van de zon en het prachtige uitzicht. Om ongeveer twaalf uur dalen we af voor een laatste rondje en verlaten de site. Er staat een flinke rij voor de bussen naar beneden, maar na 40 minuten wachten zitten we in een bus naar beneden. We eten nog wat bij Incontri del Pueblo Viejo, waar we ook de vorige avond hebben gegeten (we blijken niet de enigen die terugkomen) en halen onze bagage op in het hotel. Om kwart voor drie staan we op het station voor de treinreis naar Poroy. Vanuit Poroy worden we met twee busjes naar hotel Los Atticos in Cuzco gebracht waar we pas om half acht zijn. Met een klein groepje neem ik dan nog een lichte maaltijd bij restaurant Incanto.
machupicchu21_small.jpg machupicchu22_small.jpg machupicchu23_small.jpg

14 oktober: Cuzco

Vandaag is een vrije dag in Cuzco. Cuzco ligt op 3330 meter hoogte en was de hoofdstad van het Inka-rijk. Op diverse plaatsen zijn nog overblijfselen te zien van Inka-bouwkunst. Een mooi voorbeeld daarvan is de vesting Sacsayhuaman op een heuvel boven Cuzco. Sacsayhuaman is een militair complex, opgebouwd uit gigantische steenblokken die precies in elkaar passen en aantonen wat een geweldige bouwers de Inka's waren. Helaas zijn sommige delen van het fort afgebroken, om als bouwmateriaal te dienen voor diverse gebouwen in Cuzco, maar dat wat nog over is, toont nog steeds aan hoe indrukwekkend de vesting geweest moet zijn. Met Erik, Vanessa en Kathy neem ik de taxi naar de Sacsayhuaman en daar aangekomen nemen we een gids die ons een rondleiding geeft over het fort en uitleg geeft over de geschiedenis. Bij het fort heb je overigens ook een geweldig uitzicht over de stad Cuzco beneden in het dal.
cuzcosacsayhuaman_small.jpg cuzcosacsayhuaman2_small.jpg cuzcosacsayhuaman3_small.jpg cuzcosacsayhuaman4_small.jpg cuzcopukamuqu_small.jpg
Naast het Sacsayhuaman-complex op de heuvel Pukamuqa staat een enorme witte Christus die over Cuzco uitkijkt. Het is ook een mooi uitzichtpunt. Vanaf dit beeld lopen we door steile straatjes naar beneden en komen dan in de wijk San Christobal terecht. Hier ontmoeten we Merel en we lunchen bij Jack's Café, een populaire plaats blijkbaar want er is een wachtrij en krijgen in de rij het menu al in handen gedrukt. Na de lunch lopen Erik en ik verder naar het Plaza de Armas, terwijl de dames gaan winkelen. Op het Plaza Mayor bezoeken we de Catedral en de Iglesia Jesus Maria aan de linkerkant en de Iglesia del Triunfo aan de rechterkant, die samen een geheel vormen. De kathedraal werd vanaf 1559 gebouwd op de fundamenten van een Inka-paleis en was pas een eeuw later klaar. We nemen een audiotour voor de uitleg. Binnen de kathedraal zijn enkele mooie schilderijen te zien en een beeld van de Heer van de Aardbevingen.
cuzcopumacurco_small.jpg cuzcoplazanazarenas_small.jpg cuzcoplazadearmas_small.jpg cuzcoplazadearmas2_small.jpg cuzcoplazadearmas3_small.jpg
Van het Plaza de Armas lopen we door de stad en zien onder andere de Mercado San Pedro. Daarna bezoeken we de Iglesia de Santo Domingo. Dit is niet zomaar (weer) een kerk. Dit was ooit de Templo del Coricancha, de Tempel van de Zon, het belangrijkste gebouw van het hele Inka-rijk. De tempel was ooit zo mooi en extreem rijk versierd en met zoveel gouden beelden waren dat de Spanjaarden na de verovering van Cuzco verbijsterd waren, wat hen er niet van weerhield alles leeg te roven. Nu is vooral de architectuur van het gebouw nog te bewonderen. Na dit interessante bezoek is het tijd om naar het hotel te gaan. Om 6 uur is het verzamelen voor ons afscheidsdiner. Dat vindt plaats bij restaurant Ima Sumaq. Van het restant van de fooienpot heeft Merel iets leuks bedacht: we mogen onze eigen pisco sour maken! Daarna eten we en Erik en Sandra bestellen de delicatesse van Peru: cavia. De rest van de groep kijkt er met meer of minder weerzin naar. Het lijkt vooral veel werk voor weinig vlees. Na het diner en de gebruikelijke toespraken gaan we met een deel van de groep nog taart eten bij een bakkerijtje. Daarna gaan we terug naar Los Atticos en zit de reis er bijna op... denken we.
cuzcocallesantaclara_small.jpg cuzcoiglesiadesantodomingo_small.jpg cuzcoiglesiadesantodomingo2_small.jpg cuzcoiglesiadesantodomingo3_small.jpg cuzcoiglesiadesantodomingo4_small.jpg

15 oktober: Hangend op het vliegveld van Cuzco

Om een lang verhaal kort te maken: Ken je dat verhaal van die Djoser groep die naar huis ging? Ze gingen niet! We zijn al vroeg op het vliegveld van Cusco, maar er blijken nauwelijks vluchten te gaan vanwege slecht weer tussen Cuzco en Lima. Veel vluchten worden geannuleerd, sommige vluchten gaan door (omdat het betreffende vliegtuig voorzieningen heeft voor dit weer), maar onze vlucht met Star Peru wordt vooral steeds uitgesteld en onze vlucht van Lima naar Amsterdam van 8 uur in de avond komt in gevaar. Rond 4 uur lijken we toch te gaan vertrekken en we zitten in het vliegtuig, maar het vliegtuig rijdt rond op het vliegveld en keert weer terug naar het vliegveld. Niet iedereen lijkt tegen wat tegenslag te kunnen en onze reisbegeleider heeft het niet makkelijk. Zeker niet als de vlucht definitief wordt uitgesteld naar de volgende dag. Merel weet vervoer te regelen en dat we terug kunnen naar Los Atticos, al zullen we wel wat kamers met meer mensen moeten delen. Gezellig! Met een deel van groep ga ik nog maar eens lekker eten bij restaurant Incanto om onze verlenging te vieren.

16 en 17 oktober: Bonusdagen in Lima

Om half vijf in de ochtend verlaten we ons hotel en rijden opnieuw naar het vliegveld. Om 6 uur vertrekt onze vlucht mooi op tijd uit Cuzco en we hebben een bijzonder rustige vlucht naar Lima. Na aankomst in Lima kunnen we ontbijten op het vliegveld. Ondertussen heeft Djoser een hotel en een nieuwe vlucht geregeld. De vlucht wordt wel pas morgen (want de vlucht van KLM van vanavond zit al vol), dus we hebben extra tijd om Lima te zien. Een bus brengt ons naar Hotel Monte Real in de wijk Miraflores. Er is nog een praatje over de kosten, maar Nico en ik hebben geen zin in nutteloze discussies en gaan direct op stap. We lopen door Miraflores naar de kust, bezoeken het Parque d'Amor en lopen langs de kust naar de vuurtoren van Miraflores en eten heel lekker in een visrestaurant met uitzicht op de kust.
limaparquejuanccarossio_small.jpg limaparquedelamor2_small.jpg limafarolamarina_small.jpg limamiraflores2_small.jpg limahuacapucllana_small.jpg
Na de lunch bezoeken we de Huaca Pucllana. Dit is een gerestaureerde adobe-piramide van de Lima-cultuur, 1600 jaar geleden, dus nog ver voor de Inca's. Je verwacht toch eigenlijk geen piramide in Lima, dus dit leek mij heel interessant en dat klopte. De piramide van 500 bij 100 meter is geheel opgebouwd uit handgemaakte bakstenen en vormt een contrast met de wijk erom heen. De piramide diende als ceremonieel centrum. De ruïne is pas kort geleden blootgelegd en er zijn toen zelfs mummies gevonden. Met een rondleiding bezoeken we de archeologische site en we leren van alles over de geschiedenis van de Lima-cultuur. Daarna bezoeken we Parque Kennedy en drinken daar wat. In de buurt van dit park eten we 's avonds met een aantal reisgenoten bij Cafe Cafe.
limahuacapucllana2_small.jpg limahuacapucllana3_small.jpg limahuacapucllana4_small.jpg limaparquekennedy2_small.jpg
Ook de volgende dag ga ik met Nico op stap en we nemen de taxi naar het centrum van de stad. We zien het postkantoor en de kathedraal en lopen langs de rivier. Er hangt helaas een zware mist (de garua) wat alles een beetje somber maakt. In een leuk bakkerijtje drinken we koffie en lopen daarna naar het Museo de Arte Italiano en het Museo de Arte del Lima. Dat laatste museum bezoeken we en dat is best aardig. Daarna lunchen we in een lokaal restaurantje: een drie gangen maaltijd voor nog geen euro! We nemen dan de taxi naar het hotel, waar we te vroeg zijn voor vertrek, dus we bezoeken nog een bar om wat te drinken. Op vier uur vertrekken we naar het vliegveld en om 8 uur vertrekt onze vlucht naar Amsterdam volgens schema. Daarmee zit deze geweldige reis erop. Het was een mooi avontuur om met veel plezier op terug te kijken!
limapostkantoor_small.jpg limacentrum_small.jpg limamuseodearteitaliano_small.jpg limamuseodearteitaliano2_small.jpg limamuseodeartedelima_small.jpg
limamuseodeartedelima2_small.jpg limamuseodeartedelima3_small.jpg limaparquedelaexposicion_small.jpg