REISVERSLAG OEGANDA 2019

Verslag van een rondreis door Oeganda, deel 4: Kibale Forest & Queen Elizabeth NP

vrijdag 27 september 2019

Vandaag is een beetje een pechdag, niet alleen omdat het een lange reisdag is en het regenachtig weer is. We vertrekken al om 7 uur en maken rond half tien een stop bij de Karuma Falls. Kort daarna krijgt het busje van Asiz waarin ik zit een lekke band. Na een picknicklunch (die we mee hebben gekregen van onze lodge) gaat het busje van Khalif kapot: het achterwiel raakt los en de bus kan niet verder! Duncan weet razendsnel een taxibusje te regelen voor zijn passagiers en hun bagage. Daarna gaat het verder over slechte grondwegen. Er zijn werkzaamheden en samen met de regen heeft dat er voor gezorgd dat de weg modder is geworden en bijna onbegaanbaar is. We rijden bijna stapvoets, maar eerst komt het taxibusje goed vast te zitten en daarna het busje van Cleaver. Met hulp van heel veel Oegandezen worden de busjes losgeduwd. Het kost meer dan een uur, maar dan kunnen we weer langzaam verder. De vertraging zorgt ervoor dat we de laatste uren ook nog eens in het pikkedonker rijden terwijl het koud wordt. Pas om half tien komen we aan bij de Kibale Guest Cottages. Gelukkig is de lodge ingelicht door Duncan en staat bij aankomst een buffet-diner klaar. Dat gaat er nog best goed in, ondanks dat we al noodrantsoenen van chips en koekjes op hebben.
karumafalls_small.jpg bandenpech_small.jpg modder_small.jpg

zaterdag 28 september 2019

Deze zaterdag is het mijn verjaardag en hoe kan ik die beter vieren dan met twee mooie natuurexcursies in Kibale Forest National Park. Het Kibale Forest National Park bestaat vooral uit regenwoud en is bekend vanwege de grootste concentratie chimpansees (>1500), maar liefst 13 apensoorten en meer dan 335 vogelsoorten. Een gebied waar je veel apen kunt zien is in Bigodi Wetland Sanctuary in Magombe Swamp. Om kwart voor 8 vertrek ik met 6 reisgenoten (allemaal mannen, de vrouwen blijven in bed) naar Bigodi Wetland op zoek naar apen. Bij het bezoekerscentrum krijgen we laarzen aan, want het water staat soms tot boven schoenhoogte. Onder leiding van een gids gaan we over planken dwars door het moeras. We zien diverse apen, zoals de rode colubus aap, de zwart en witte colubus aap, bavianen, roodstaart-aap. Ook een bijzondere vogel zien we een aantal keer: de turaco. Het is een heel leuke wandeling en een mooie morgen die helaas rond 12 uur al weer eindigt.
bigodiwetlandmoerastocht_small.jpg bigodiwetlandcolubusaap_small.jpg bigodiwetlandcolobusaap_small.jpg bigodiwetlandkinderen_small.jpg bigodiwetlandzwartewever_small.jpg
bigodiwetlandturaco_small.jpg bigodiwetlandredtailedmonkey2_small.jpg bigodiwetlandbaviaan_small.jpg bigodiwetlandcolubusaap2_small.jpg bigodiwetlandredtailedmonkey3_small.jpg
Om 13 uur vertrekken we naar het chimpansee-bezoekerscentrum, waar we een film over de chimpansees te zien krijgen en instructies krijgen. Daarna worden we bij een ranger ingedeeld in groepen van zes. Een voor een vertrekken de groepen het regenwoud in op zoek naar de chimpansees. Het gaat even over paden, maar daarna gaan we dwars door het regenwoud. En snel, de ranger maant ons voortdurend aan vaart te maken en we lopen te rennen door de bomen en struiken. Ik ben blij dat ik lange mouwen en pijpen heb. Uiteindelijk lopen we met alle groepen (24 man) achter dezelfde chimpansee aan, die hoog in een boom klimt en daar rustig blijft zitten te eten en dat nog steeds doet als we na 1 uur weg moeten. Het is bijzonder, maar toch had ik meer verwacht van deze excursie.... De bonus zit echter op de terugweg als we onverwacht een groep van vier chimpansees op de grond tegenkomen. Dat is toch wel weer heel mooi!
kibaleforestchimpansee_small.jpg kibaleforestchimpansee2_small.jpg kibaleforestchimpansee3_small.jpg kibaleforestchimpansee4_small.jpg kibaleforestchimpansee5_small.jpg

zondag 29 september 2019

Onze volgende bestemming is het Queen Elizabeth National park, waar Kibale Forest eigenlijk al een uitloper van is. Onderweg zien we waarom Oeganda na Kenya en Malawi de grootste theeproducent van Afrika is. Lange tijd rijden we langs fraai groene theevelden. Tussen Kigale Forest en Queen Elizabeth National Park maken we een kleine omweg om de kratermeren van Kasenda te zien. Deze kratermeren werden gevormd in de caldera's van vulkanen die meer dan 10000 jaar geleden uitdoofden. Er zijn er tientallen met verschillende kleuren en vormen. Aan het einde van de ochtend komen we aan bij de Simba Safari Camp lodge vlakbij de ingang van Queen Elizabeth National park.
theevelden_small.jpg theevelden2_small.jpg kratermerenkasenda_small.jpg onderweg_small.jpg kratermerenkasenda2_small.jpg
Na de lunch vertrekken we met de busjes naar een steiger aan het Kazinga-kanaal waar we op een boot stappen. Het Kazinga-kanaal is de verbinding tussen Lake George en Lake Edward en is een van de hoogtepunten van het Queen Elizabeth National park. We maken hier een boottocht met uitleg door een gids en het is een spectaculair mooie tocht. Op de oevers van het kanaal trekken grote aantallen wilde dieren, veel vogels en reptielen, maar vooral een grote concentratie nijlpaarden en door middel van een boottocht is alles extra goed te zien.
kazingakanaalbuffels_small.jpg kazingakanaallepelaars_small.jpg kazingakanaalbuffels2_small.jpg kazingakanaalcolubusaap_small.jpg kazingakanaalolifant_small.jpg
We zien een badende olifant, wat colobus apen, een leguaan, gapende krokodillen, een nijlpaard met jong en veel oude buffelmannetjes die lekker in de modder liggen. Vooral aan het einde van de middag zien we diverse krokodillen. Het zijn echter vooral de vogels die hier de show stelen. We zien grote aantallen Afrikaanse lepelaars, reigers, grote pelikanen, ijsvogels, ooievaars, twee soorten aalscholvers, maraboe's, diverse zeearenden en nog meer. We passeren een vissersdorp waar de vissers zich net verzamelen bij hu boten om te gaan vissen, half in het water staand en kennelijk niet bezorgd over de krokodillen die enkele tientallen meters verder op de kant liggen. Net op tijd, want er komt weer zo'n enorme regenbui aan, rijden we rond 5 uur naar de cabins bij het Simba Safari Camp.
kazingakanaalooievaar_small.jpg kazingakanaalkazinga_small.jpg kazingakanaalvogels_small.jpg kazingakanaalvogels2_small.jpg kazingakanaalpelikanen_small.jpg
kazingakanaalvogels3_small.jpg kazingakanaalnijlpaard_small.jpg kazingakanaalkrokodil_small.jpg kazingakanaalkrokodil2_small.jpg queenelizabethnpbushbuck_small.jpg

maandag 30 september 2019

's Ochtends vertrekken we voor een game drive naar Queen Elizabeth National Park. We passeren daarbij de evenaar, maar het fotomoment voor de evenaar komt later in de reis. Het Queen Elizabeth National Park is het oudste nationale park van Oeganda en heeft bijna alle soorten landschappen in zich. Met meer dan 100 diersoorten en meer dan 600 vogelsoorten is er genoeg te zien. Vooral de Uganda kob komt er veel voor (geschatte populatie: 30000). Dat zijn dan ook de eerste dieren die we zien als we het park binnenrijden, samen met wat buffels. Al snel zien we ook drie leeuwen, ontzettend lui, met een gps-tracker om de nek en busjes toeristen er om heen.
queenelizabethnpkob_small.jpg queenelizabethnpwevers_small.jpg queenelizabethnpantilopen_small.jpg queenelizabethnpbuffels_small.jpg queenelizabethnpleeuwen_small.jpg
Het deel van Queen Elizabeth National Park waar we nu zijn heeft veel minder mooie vegetatie dan Murchison Falls National Park: het is minder groen, het gras is korter en er zijn minder grote aantallen dieren te zien. We hopen nu eens luipaarden te zien, maar zoveel geluk hebben we niet. Tegen 11 uur stoppen we bij een marktje en een zoutmeer waar zout wordt gewonnen. We krijgen een demonstratie, maar het meeste zout blijkt onder water te staan door de flinke regenbui van afgelopen nacht. Vaak zitten er ook flamingo's, maar die zijn er nu ook niet. Wel liggen er wat buffels. Voor de lunch gaan we terug naar het Simba Safari Camp. Het was de bedoeling om 4 uur nog een tweede game drive te maken, maar het begint hard te regenen en deze keer is het niet na een uur over. Duncan vindt het daarom niet verantwoord in de middag een game drive te doen, omdat het risico groot is dat we vast komen te zitten in de regen. Jammer, maar begrijpelijk. Het wordt dus een rustige middag.
queenelizabethnpleeuwen2_small.jpg queenelizabethnpwrattenzwijn_small.jpg queenelizabethnpkobs_small.jpg queenelizabethnpnijlpaard_small.jpg
queenelizabethnpzoutmeerbunyampaka_small.jpg queenelizabethnpzoutmeerbunyampaka2_small.jpg queenelizabethnpvechtendekobs_small.jpg