Reisverslag Zuid-Afrika, Namibië, Botswana & Victoria Falls - 6. Okavango delta
REISVERSLAG ZUID-AFRIKA, NAMIBIË, BOTSWANA 2010

Verslag van een rondreis door de natuur van zuidwest Afrika, deel 6

Maun

Maandag 18 oktober: Om 7 uur vertrekken we naar de grens van Namibië met Botswana. Bij het verlaten van Namibië krijgen we slechts stempels maar bij de douane van Botswana worden we daarnaast enthousiast welkom geheten door douanier Dominique die ons vertelt toch vooral te genieten van zijn mooie land. Dat gaan we ook zeker doen, want we rijden nu richting de Okavango-delta. Maun is met 53000 inwoners een grote stad in Botswana (dat net als Namibië slechts 2 miljoen inwoners heeft). Maun is vooral de plaats waar toeristen hun inkopen doen voor in de bush, in de Okavango delta. Ook wij maken hier een stop van anderhalf uur om inkopen te doen voor de maaltijden van de komende dagen en om ik gebruik een deel van de tijd om even te internetten en naar huis te e-mailen. Daarna rijden we naar onze campsite, waar we rond vier uur aankomen. We krijgen dan de gelegenheid om een uur later met een (eenarmige) gids naar een krokodillenfarm te gaan. Ik doe altijd overal aan mee en dus ook nu. Honderden krokodillen liggen hier in verschillende leeftijden, te groeien tot handtas. Een aantal grote krokodillen, waarvan de oudste 86 is, moet voor eieren zorgen. Leuk om gezien te hebben, maar de vogels in de buurt van de farm zijn zeker zo mooi. Na nog een duik in het zwembad en een drankje in de bar, is het tijd voor een braai (bbq) bij de truck.
photo216_small.jpg photo217_small.jpg photo218_small.jpg photo219_small.jpg photo220_small.jpg

Okavango delta (1)

Dinsdag 19 oktober: We worden om zeven uur opgehaald door een truck. De truck brengt ons met de tenten, rugzakken, eten en bier naar de plaats waar we zullen overstappen op mokoro's om de Okavango-delta in te gaan. De truck brengt ons door ruig terrein met veel gehobbel en soms door water naar de delta. Het lijkt een heel eind, maar als ik de gegevens van mijn gps-logger terug kijk, blijkt dat best mee te vallen, zeker vergeleken met de enorme omvang van de Okavango-delta. Onze lokale gidsen voor deze dagen staan ons al op te wachten met mokoro's. Dit zijn uitgeholde boomstammen die alleen in de Okavango-delta worden gebruikt en worden voorbewogen met een puntstok. Per mokoro zullen twee personen met hun bagage en matjes naar ons kamp gebracht worden. Ik deel met Glenn de mokoro van gids Jeff.
photo221_small.jpg photo222_small.jpg photo223_small.jpg photo224_small.jpg photo225_small.jpg
De mokoro's varen door het ondiepe water van de delta en door de rietkragen. Soms is het water zo ondiep dat we even uit moeten stappen. Het is echt helemaal geweldig om zo half liggend door het prachtige landschap van de Okavango-delta te varen. Na een uurtje lijken we bij ons kamp te zijn. Er is echter helemaal niets te zien. Dan beginnen onze gidsen de grond vrij te maken en te hakken en blijkt toch echt dat we hier gaan overnachten. Fantastisch: gewoon tussen de bomen op een eiland in de delta wordt een kamp gemaakt, de tenten opgezet en hier mogen wij twee dagen verblijven in deze mooie omgeving. We krijgen nog wel even instructies, zoals dat je als je 's nachts je tent uit gaat even met de zaklantaarn moet schijnen en terug moet gaan als je oranje ogen ziet (leeuwen), niet gaan zwemmen tenzij de gids heeft gezegd dat het kan (krokodillen), altijd bij een gids in de buurt blijven. Dat soort opmerkingen maakt het avontuur alleen maar groter!
photo226_small.jpg photo227_small.jpg photo228_small.jpg photo229_small.jpg photo230_small.jpg
Rond twee uur word ik met een groepje naar een plaats gebracht waar we kunnen zwemmen. Dat is even lekker afkoelen met deze hitte (rond de 40°C). Om half vijf gaan we een bush walk maken. Omdat je niet veel dieren ziet als je met een grote groep loopt, wordt onze groep voor de bush walks opgedeeld. Ik zal onder leiding van Kaiser met Anke, Karel, Charlotte en Glenn op zoek gaan naar wild. De Okavango-delta heeft een overweldigende dierenwereld. Behalve de neushoorn komen alle dieren uit Zuidelijk Afrika hier voor. Nijlpaarden, antilopen, olifanten, buffels, bavianen, giraffen, zebra's, impala's, hartebeesten, noem maar op. Sommigen bevinden zich met name in de moerassen zoals nijlpaarden en krokodillen, anderen bevinden zich met name op de eilanden in de delta. Er zijn meer dan 1000 eilanden in de delta, van klein tot groot, meestal begroeid met bomen, palmen en acacia's.
photo231_small.jpg photo232_small.jpg photo233_small.jpg photo234_small.jpg photo235_small.jpg

Okavango delta (2)

De Okavango-delta is een enorm moerasgebied dat wordt gevoed door de 1600 km lange Okavango-rivier. De Okavango ontspringt in de bergen van Angola, loopt een stukje door Namibië en komt dan in Botswana. Het unieke aan deze rivier is dat hij niet uitmondt in een zee of oceaan, maar in een woestijn, namelijk de Kalahari-woestijn. Doordat de rivier in die woestijn heel kleine hoogteverschillen heeft (totaal 16 meter over 200 kilometer lengte), kan de rivier daarbij enorm uitwaaieren: over 15000 vierkante kilometer. Het lage verval heeft ook als gevolg dat het water er een half jaar over doet om zijn eindbestemming te bereiken. Hierdoor zijn de seizoenen in de delta omgekeerd: het water in de delta is op zijn hoogst in de droge tijd en op zijn laagst in de regentijd. Dit veroorzaakt een trek van dieren naar de delta in de droge tijd en eruit in de regentijd. Tijdens ons verblijf is het aan het einde van de droge tijd, dus we zitten goed!
photo236_small.jpg photo237_small.jpg photo238_small.jpg photo239_small.jpg photo240_small.jpg
Woensdag 20 oktober: Mijn wekker is kapot, maar dat geeft niet, omdat ik toch wel wakker wordt van mijn reisgenoten. Vandaag is dat wel heel vroeg. Vanaf vijf uur is er koffie en kwart voor zes beginnen we aan onze tweede bush walk, op tijd om de zon op te zien gaan. We zien deze wandeling door het tijdstip nog meer dieren dan tijdens de vorige wandeling. We komen dichtbij groepen olifanten, giraffen, zebra's en gnoes. De gids ziet aan de uitwerpselen welke dieren langs zijn gekomen. Hij ziet ook dat er die nacht buffels vlakbij het kamp zijn geweest, maar die krijgen we nu helaas niet te zien. Ook zien we weer nijlpaarden in het water, dat wil zeggen hun ogen en oren. De nijlpaarden waren ook 's nachts goed te horen, want hun typische gekreun draagt verder over het water. (Het waren dus toch geen snurkende reisgenoten wat ik hoorde!). Om ongeveer tien uur zijn we terug bij ons kamp voor stevig ontbijt met bonen in tomatensaus, spek, ei en toast. Tot vijf uur is dan het relaxen: zitten, lezen, veel discussies en een half uurtje zwemmen. We mogen ook proberen zelf een mokoro te besturen.
photo241_small.jpg photo242_small.jpg photo243_small.jpg photo244_small.jpg photo245_small.jpg
Om vijf uur vertrekken we met de mokoro's voor een "moonlight cruise". We gaan naar een open water, waar we al een aantal keer langs zijn gelopen. We kunnen nu de nijlpaarden die hier zitten, veel beter zien. Het is heerlijk rustig varen zo aan het eind van de dag en het uitzicht is natuurlijk ook fantastisch. Tegen zonsondergang gaan we aan land om die te bewonderen en hij is weer mooi, zoals elke avond in Afrika. Na de tocht met de mokoro maken onze gidsen de maaltijd klaar: rijst, kip, soort pompoen en champignonsaus. De poolers en gidsen geven daarna een dansshow weg. Ondertussen begint het wat te regenen en onweert het. De regentijd begon toch pas in november hier? Het blijkt mee te vallen, maar als het ophoudt ligt iedereen al in zijn tent voor de nachtrust.
photo246_small.jpg photo247_small.jpg photo248_small.jpg photo249_small.jpg photo250_small.jpg

Okavango delta (3)

Donderdag 21 oktober: Voor wie er geen genoeg van kon krijgen, is er vanochtend nog een bush walk. Ik ben er uiteraard bij en met mij nog iets van 6 reisgenoten. Philippe is dit keer de gids. We zien redelijk veel dieren deze morgen. Voor het eerst zien we bavianen. We zien giraffen, een grote groep zebra's, we komen echt heel dicht bij een paar olifanten, een groep ganzen en nog meer. Als we rond 9 uur terugkomen van onze bush walk, zijn onze tenten opgeruimd door de gidsen en kunnen we gelijk ontbijten en daarna vertrekken. Met de mokoro's nemen we nu een andere route door de rietkragen van de delta, misschien nog wel mooier dan de route op de heenweg.
photo251_small.jpg photo252_small.jpg photo253_small.jpg photo254_small.jpg photo255_small.jpg
photo256_small.jpg photo257_small.jpg photo258_small.jpg photo259_small.jpg photo260_small.jpg
Bij de instapplaats nemen onze gidsen ons nog even mee naar hun dorpje. Dit is een tijdelijk dorpje, want hun echte dorp is niet bereikbaar op het moment omdat het water hoger staat dan anders. Het is leuk om dit dorpje even te zien. Van het dorpje rijden we per truck de route terug van twee dagen geleden, terug naar de campsite bij Maun. Daar zijn we rond het middaguur. Hier kunnen we weer lekker douchen en er is weer een toilet in plaats van een kuil. We hebben niet al te lang, want het grootste deel van de groep heeft net als ik geboekt voor een vlucht boven de Okavango-delta. Om half drie vertrekken we naar het vliegveld van Maun, waar vandaan we om half vier opstijgen in twee vliegtuigjes van 7 personen. Al snel verdwijnt Maun onder ons en zien we de Okavango-delta van boven.
photo261_small.jpg photo262_small.jpg photo263_small.jpg photo264_small.jpg photo265_small.jpg
Al vliegend krijgen we pas echt een complete indruk van de delta. Nu zien we pas goed hoe enorm groot de delta is (gigantisch!), hoeveel water er is en ook hoeveel dieren er lopen. Vooral de olifanten vallen door hun grootte goed op. Helaas duurt het vluchtje maar een halfuur en dan is het weer voorbij. We stoppen nog even in Maun en gaan dan terug naar de campsite. Met een biertje in de hand zit ik daarna met een paar reisgenoten in het zwembad om te praten. Voor het diner heeft Misheck een maaltijd gemaakt naar een recept van reisgenoot Monique; dat wil zeggen voor zover de ingrediënten verkrijgbaar waren in Maun. Het smaakt in elk geval goed. We drinken bij de bar nog eens op de mooie dagen in delta. Omdat de tweede fles wijn die ik met een reisgenote heb gekocht ook op moet, wordt het voor ons nog best laat.
photo266_small.jpg photo267_small.jpg photo268_small.jpg photo269_small.jpg photo270_small.jpg