REISVERSLAG SCANDINAVIË BOVEN DE POOLCIRKEL 2016

Verslag van een rondreis door het noorden van Finland, Noorwegen en Zweden (Lapland), deel 1

Let op: alle foto's in dit reisverslag zijn te vergroten door op de foto te klikken

24 juni: Amsterdam - Helsinki - Ivalo

Met 18 reisgenoten en reisbegeleider Jeroen vertrek ik op 24 juni rond het middaguur met Finnair van Amsterdam naar Helsinki. Het is een volle vlucht want het vliegtuig zit vol met Chinezen met een overdosis bagage (veel chocola, elektronica en zelfs een snelkookpan. Gelukkig is de vlucht van Helsinki naar Ivalo rustiger. We hebben die vlucht heel mooi uitzicht. Lange tijd vliegen we over onbewoond gebied met alleen bos en rivieren. Heel apart! Rond 6 uur Finse tijd komen we aan in Inari. Het is een klein vliegveld, dus de bagage is er direct en we zijn snel weg. Een bus brengt ons in ongeveer een kwartier naar Hotel Ivalo. Met mijn nieuwe kamergenoot Loek drink ik twee biertjes. Niet op de prijs letten: het is vakantie. Na het diner in het restaurant bij het hotel, loop ik met enkele reisgenoten nog even in de mooie omgeving van het hotel. Er ligt een mooi meer achter het hotel en ik zie zelfs twee rendieren lopen. Wie er ook zijn: heel veel muggen! Terug in het hotel drink ik nog wat met een aantal reisgenoten.
aankomstinivalo_small.jpg ivalo_small.jpg ivalo2_small.jpg

25 juni: Inari

Voor vandaag wordt een excursie naar Inari aangeboden en de hele groep gaat mee. Inari is het centrum van de cultuur van de Samen of Sami in Finland, bij ons beter bekend als de Lappen. Deze bevolkingsgroep leeft in het noorden van Scandinavië, het gebied dat bij ons Lapland genoemd en dat in deze reis bezocht wordt. Er zijn ongeveer 60000 Sami en hun geschiedenis in het noorden gaat meer dan 2000 jaar terug. In elk van de drie landen waar ze wonen hebben ze hun eigen parlement, de Sametinget. In Inari bevindt zich het Finse Sami parlement. Helaas kunnen we dat niet bezoeken omdat vandaag het midzomerfeest gevierd wordt. Dat gebeurt in het eerste weekend nadat de zon haar hoogste punt heeft bereikt, rond 21 juni. In Inari bevindt zich ook het Siida-museum. Dit mooie museum geeft een goed beeld van de flora en fauna in Lapland, de geschiedenis van de Sami en hun manier van leven. Buiten is een Sami-dorp nagebouwd. Leuk om te zien, maar je vergaat er wel van de muggen. Na het bezoek aan het museum is er wat tijd om rond te lopen en met enkele reisgenoten loop ik naar Inari waar we een enigszins belachelijke pet met muskietennet kopen en een hamburger eten bij een restaurantje.
inarisiidamuseum_small.jpg inarisiidamuseum2_small.jpg inarimeer_small.jpg ukonsaarieiland_small.jpg inarimeer2_small.jpg
Inari ligt aan het Inarimeer. Het Inarimeeer is met meer dan 1000 vierkante kilometer het op twee na grootste meer van Finland. Er liggen meer dan 3000 eilandjes in het meer. Om 1 uur stappen we bij het Siida-museum aan boord van een boot voor een rondvaart over het meer. Het is wat somber en fris, maar dat mag de pret niet drukken. Tijdens de rondvaart wordt verteld dat het meer pas sinds enkele weken ijsvrij is! We stoppen bij een eilandje waar vroeger Sami-rituelen plaatsvonden en hebben daar mooi uitzicht over het meer. Er is de mogelijkheid om eerder uit te stappen bij Pielpavuonio en dan terug naar Inari te wandelen via de Pielpajarvi wilderniskerk. Reisbegeleider Jeroen zegt het meer ter informatie en is verbaasd als Loek, Mieke en ik besluiten te gaan wandelen met twee Nederlanders die we op de boot ontmoet hebben. Om half vier worden we afgezet en lopen dan door heel mooi bosgebied naar de Pielpajarvi wilderniskerk. Deze kerk op een grasveld middenin het bos werd gebouwd in 1750 en wordt nog af en toe gebruikt. Vandaag is er een dienst geweest vanwege de midzomernacht.
ukonsaarieiland2_small.jpg inariwilderniskerk_small.jpg inariwilderniskerk2_small.jpg inariwilderniskerk3_small.jpg isopielpajarvi_small.jpg
Van de wilderniskerk lopen we naar Inari. Het weer klaart enorm op en de wandeling is heel mooi. Onze petjes met muskietennet komen echter ook goed van pas. De wandeling gaat door bos en langs veel meertjes tot we om 6 uur bij de Juutanrivier in Inari aankomen. In een restaurant pakken we een biertje terwijl we op de taxi naar Ivalo wachten. Het is een mooie rit terug: we zien meer dan 12 keer rendieren langs de weg en soms moet de chauffeur flink remmen om ze te ontwijken. We zijn op tijd terug in Ivalo voor het diner. Dit is in hotel Kultahippu waar wij nu slapen en wordt door Djoser aangeboden omdat we geen twee nachten in hetzelfde hotel konden verblijven in Ivalo. Het maakt mij niet uit, maar het eten is in elk geval heel erg goed. Met Loek en Herman blijf ik tot rond 12 uur zitten en het blijft vreemd dat de zon nog volop schijnt als we naar onze kamers gaan.
isopielpajarvi2_small.jpg pikkupielpajarvi_small.jpg juutuanjoki_small.jpg

26 juni: Ivalo - Noordkaap - Honningsvag

Om 8 uur verlaten we Ivalo en rijden richting Noorwegen. De mooie route gaat langs de bossen op het Finnmark-plateau (Finnmarksvidda). Eerst zijn het naaldbossen, later wordt het landschap meer toendra-achtig. Voor koffie stoppen we bij een cultuurcentrum in Karasjok. In dit plaatsje bevindt zich ook het Sameting, het Sami-parlement, in Noorwegen, waar we even een kijkje nemen. Verder rijdend, verandert het landschap voortdurend maar is steeds heel mooi. Heel lang rijden we langs de Porsangerfjord, de vierde langste fjord van Noorwegen. Bij een café in de plaats Olderfjord langs de Porsangerfjord stoppen we voor een lunchpauze.
sameting_small.jpg finnmark_small.jpg porsangerfjord_small.jpg porsangerfjord2_small.jpg porsangerfjord3_small.jpg
Na de lunch rijden we door richting de Noordkaap. Vanwege het verwachte heldere zicht gaan we vandaag naar de Noordkaap in plaats van de volgende ochtend en dus passeren we Honningsvag en rijden door. Het landschap onderweg is ongelooflijk mooi. Onderweg steekt een kudde rendieren over en uiteraard maken we een fotostop. Het is zo'n prachtig gezicht: de rendieren, het prachtige landschap en de fjord!
rendieren_small.jpg rendieren2_small.jpg noorwegen_small.jpg repvag_small.jpg noorwegen2_small.jpg
Dichter bij de Noordkaap gaat het landschap over in een groot boomloos plateau. Het wordt ook kouder merken we bij een fotostop, maar we zitten dan ook in het uiterste noorden van Noorwegen en van Europa. De Noordkaap is een indrukwekkende grote rots die 307 meter recht oprijst uit de zee. Hij ligt vlakbij het noordelijkste punt van Noorwegen en dus van Europa. Hier gaat de zon van 11 mei tot 31 juli niet onder. Rond 4 uur komen we aan bij de Noordkaap en we hebben zoveel geluk: Het is helder! De Noordkaap is er berucht om dat hij vaak in de wolken zit. Tot 7 uur kunnen we rondkijken. Als eerste gaan we naar de stalen globe uit 1977, het veel gefotografeerde symbool van de Noordkaap. Het is gelukkig niet al te druk, dus we kunnen op de foto met de globe en maken ook een groepsfoto.
noordkaap_small.jpg noordkaap2_small.jpg noordkaap3_small.jpg noordkaap4_small.jpg noordkaap5_small.jpg
We maken een wandeling bij de rand van de klif. Het landschap is heel mooi hier. Ook heel mooi is om te zien hoe even later een zeemist komt opzetten uit de diepte en over de klif kruipt. In de filmzaal van de Noordkaaphal bezoek ik een panoramafilm van de Noordkaap door de seizoenen. Er is ook de mogelijkheid een kaart vanaf de Noordkaap naar huis te sturen met speciaal stempel, dus ik stuur mezelf een kaartje. Om 7 uur rijden we naar ons hotel in de buurt van Honningsvag. Het is meer een soort van groot hostel met een grote eetzaal, waar we wel moeten eten, want er is niets anders in de buurt. Na het eten gaan we voetbal kijken in de huiskamer: we hebben twee Belgen in de groep en België speelt vanavond tegen Hongarije. Al hou ik niet van voetbal, het is wel heel gezellig en dat België wint, maakt de sfeer nog beter.
noordkaap6_small.jpg noordkaap7_small.jpg noordkaap8_small.jpg kinderprojectnoordkaap_small.jpg noordkaap9_small.jpg