Reisverslag Patagonië
Verslag van een rondreis door het zuiden van Argentinië en Chili

november 2006

Deel 6: Parque Nacional Torres del Paine (Chili)

VorigeStartVolgende

Donderdag 16 november:

Vanuit El Calafate vertrokken we al vroeg om op weg te gaan naar Nationaal Park Torres del Paine in Chili. Na een rit van circa vier uur bereikten we de grens met Chili en even later en twee stempels in het paspoort rijker waren we in Chileens Patagonië. Parque Nacional Torres del Paine is een van de mooiste nationale parken van Chili. Er is een enorme verscheidenheid aan landschappen: steppen, wouden, meren, bergen, watervallen, gletsjers en veel flora en fauna (o.a. 170 vogelsoorten). De naam dankt het park aan de Cordillera del Paine, de drie "torens van de Paine" (torre = toren) die overal vanuit het park te zien zijn (2900, 2850 en 2600 meter hoog). Onze jeugdherberg lag zelf bijna aan de voet van deze torens. Voor we daar echter naar toe gingen, maakten we een rondrit door dit prachtige park. Het meest opvallend hierbij was de ongekend harde wind, waarbij het soms zelfs niet meer mogelijk was de fotocamera stil en recht te houden. Het landschap is echter schitterend, zoals hopelijk ook op de foto's te zien is. Ook hier hadden de meren weer die aparte witblauwe kleur. In het park liepen veel guanacos en kwamen we zelfs enkele vossen tegen. Door de harde wind zagen we helaas geen flamingo's die hier normaal gesproken ook in redelijk grote aantallen zitten. Op sommige plaatsen zijn nog resten van de grote brand te zien, die een onvoorzichtige toerist in 2005 veroorzaakte en die een groot deel van het park heeft beschadigd.

Op de website van RTL travel staat een mooi filmpje van het park Torres del Paine

Cordillera de la Paine
Bloem
Onderonsje

Vrijdag 17 november:

Het was weer tijd voor een stevige wandeling. Met een gedeelte van de groep wandelden we vanaf Refugio Las Torres, waar we overnachtten, door een prachtige omgeving en door een mooie kloof naar Refugio Chileno. Tijdens deze wandeling is goed te zien dat het ijs vroeger veel verder heeft gelegen. De wanden van de kloof vertonen de typische erosie zoals die wordt veroorzaakt door zich verplaatsende gletjsers. Na een warme chocolademelk in Refugio Chileno liepen we verder door heel mooi bos met ook veel bloemen en groen, om daarna via een zeer lastige klim over rotsen tot vlak onder de drie torens, de "Torres del Paine" te komen. Op de 7e foto zijn ze te zien: van links naar rechts de Torre Sur, de Torre Central en de Torre Norte. Deze bijzonder plek maakte de klim en de wandeling absoluut de moeite waard. Een beetje uit de ijzige wind aten we hier ons lunchpakket om daarna de wandeling terug aan te vangen. In totaal hebben we ongeveer acht uur gewandeld.

Bloeiende struiken
Kloof gevormd door de gletsjer
Gletsjerkloof
Refugio
Nauwe hangbrug

Vorige Pagina 6 van 8 Volgende

Ga naar de startpagina van het reisverslag Argentinie/Chili