Reisverslag Maleisië

Verslag van een rondreis door Borneo in september/oktober 2007

Vorige Pagina 5 van 8 Volgende

29 september 2007

Vanuit Koto Kinabalu was het ruim vier uur rijden de bergen in naar hotel Fairy Garden dichtbij de ingang van Kinabalu park. Door de hoogte werd het opvallend frisser (20°C); dat was even wennen na de tropische warmte tot nu toe. Onderweg maakten we een stop bij een mooi uitzichtspunt over de bergen van Sabah met een handicraft markt. We hadden juist genoeg tijd om foto's te maken voor het tropisch begon te gieten. Gelukkig duurde dat niet lang, maar toch hebben we niet veel meer gedaan die middag. Dat kwam ook omdat de meeste klimmers onder ons zich een beetje wilde sparen voor de volgende dag, want dan was het tijd voor het letterlijke hoogtepunt van de reis: de beklimming van Mount Kinabalu. Gunung Kinabalu is de trots van Sabah met zijn geweldige uitzichten en een hoogte van 4095 meter. Het nationale park waarin deze berg ligt heeft diverse soorten bos met een ongelooflijke biodiversiteit en werd in 2000 dan ook de eerste UNESCO World Heritage Site van Maleisië. Dit park heeft alleen al zo'n 1200 soorten orchideeën en is ook beroemd om zijn negen soorten van de vleesetende pitcher-plant!

Fotomoment Gerard Sabah

30 september 2007

Het plan voor de beklimming van Mount Kinabalu was dat we vandaag zouden klimmen van het parkcentrum op 1564 meter hoogte naar de Gunting Lagadan Hut op ongeveer 3323 meter waar we zouden overnachten. Bij goed weer en goede benen zouden we dan 's nachts naar de top, Low's Peak, op 4095 meter lopen en weer naar beneden naar het parkcentrum. Rond negen uur begonnen we met twee gidsen aan de wandeling, maar niet nadat we een foto gemaakt hadden van ons groepje klimmers (foto 2). Helaas was het flink bewolkt en stond naar boven toe steeds meer wind. Echter, wat een mooie klim, wat een mooie vegetatie en wat een mooie wandeling is dit. Al lopend omhoog kom je door verschillende klimaatzones met elk hun eigen vegetatie, van tropisch regenwoud tot alpien bos. De foto's hieronder geven slechts een heel beperkte indruk van de prachtige natuur die de zware inspanning meer dan de moeite waard was.

Route Klimmers Bewolkt Jungle
Beklimming Kinabalu National Park Karin Bloem

Omdat iedereen zoveel mogelijk zijn eigen tempo wil lopen, waren we uiteindelijk verdeeld in groepjes; zelf liep ik met Sonja en Mariëlla naar boven. Er zaten dan ook wat pittige stukken in de klim door de grote treden in de rotsen, maar het was lekker om te klimmen. De top van Kinabalu kregen we slechts enkele seconden te zien, want daar was het te bewolkt voor. Die wolken werden steeds dichter en de wind nam steeds meer toe. Op sommige plaatsen moesten we ons schrap zetten om niet weg te waaien, wat het natuurlijk alleen maar meer avontuurlijk maakte. De hoogte, de storm en de koude maakte dat we toch blij waren toen we rond twee uur met zijn drieën aankwamen bij Laban Rata Resthouse op 3272 meter hoogte, waar we op de rest te wachtten. Tijd voor een warme chocolademelk, want de temperatuur buiten (maar ook binnen) het guesthouse was inmiddels 6°C. Onze hut, Gunting Lagadan Hut, lag nog circa 500 meter verderop en was nog kouder: we gingen met een slaapzak, een lakenzak, twee dekens en aangekleed in bed. Helaas ging het 's avonds regenen en besloten we vanwege de bewolking en de storm niet naar de top te gaan die nacht. Later zou blijken dat het die nacht ook niet was toegestaan om verder te gaan.

Treden Gunung Kinabalu De top in zicht Low's Peak
Eindpunt of rustpunt? Laban Rata Guesthouse We zijn er bijna Het bewijs

1 oktober 2007

Al redelijk vroeg in de ochtend daalden we weer af naar Laban Rata Resthouse voor het ontbijt. Vandaar vertrokken we in twee groepjes voor de afdaling. Dit keer liep ik met Judith, Ingrid, Margaret en Frank en dat was ook best gezellig. Het weer werd langzaam wat beter en net als heen heb ik genoten van de omgeving en de prachtige vegetatie, zoals de pitcher plant op foto 5. Rond half twee waren we weer beneden bij de toegangspoort Timpohon Gate op 1866 meter en rond half drie konden we gaan uitrusten in ons hotel op het balkon met mooi uitzicht (foto 10). De spierpijn zou de volgende dag pas komen ...